آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرسیاست

الیاس داعی از سوی طالبان به مرگ تهدید شده بود

دیدبان حقوق بشر گفته است که الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی پیشتر از سوی طالبان به مرگ تهدید شده بود. این نهاد بین‌المللی همچنان گفته است که قتل او نشان می‌دهد که اطلاع دهی در مورد این گروه خطرناک است.

به نقل از صدای امریکا، دیدبان حقوق بشر در واکنش به کشته شدن این خبرنگار با نشر اعلامیه‌ای گفته است: «داعی به همکاران خود گفته بود که طالبان در ماه اکتوبر به وی صریحاً گفته بودند که در مورد عملیات اخیر طالبان در ولایت هلمند و یا هم از دست دادن مناطق در این ولایت و یا تلفات جنگجویان طالبان گزارش ندهد».
پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر کشته شدن الیاس داعی را یک «قتل وحشیانه» خواند و گفت که این رویداد «تردید های جدی» را در مورد حفظ آزادی بیان در هر گونه توافق صلح با طالبان مطرح می‌کند.
الیاس داعی که از مدت ده سال به این سو خبرنگار رادیو آزادی در هلمند بود، صبح روز پنجشنبه در اثر انفجار ماین مقناطیسی در شهر لشکرگاه کشته شد.
بر بنیاد اعلامیه دیدبان حقوق بشر، الیاس داعی از جمله ده ها خبرنگار افغان است که در ماه‌های اخیر توسط گروه طالبان تهدید شده اند.
در این اعلامیه آمده که طالبان چند هفته پیش منزل آقای داعی را تلاشی کردند و از وی در مورد تحرکاتش پرسیدند. طالبان همچنین از باشندگان محل خواسته بودند تا در مورد فعالیت‌های الیاس داعی به این گروه اطلاع بدهند.

خانم گاسمن افزوده: «به نظر می رسد که طالبان با مذاکرات صلح جسور شده‌اند تا بدرفتاری‌های مرگبار را بدون ترس از پاسخگو قرار گرفتن، انجام دهند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا