آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

اشرف غنی:

امروز افغانستان دروازه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا است/ اکنون توپ در میدان سرمایه‌گذاران است

امروز پنجشنبه (۲۲ قوس ۱۳۹۷) پروژه بزرگ راه لاجورد با حضور اشرف غنی رییس جمهور کشور و برخی مقامات خارجی در هرات افتتاح شد.


امروز پنجشنبه (۲۲ قوس ۱۳۹۷) پروژه بزرگ راه لاجورد با حضور اشرف غنی رییس جمهور کشور و برخی مقامات خارجی در هرات افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در مراسم افتتاحیه این پروژه که در تالار مولانا-هرات برگزار شده بود، آقای غنی از نیروهای امنیتی جهت تأمین امنیت پروژه‌های اقتصادی کشور تشکر کرد.
او گفت: هفده سال پیش افغانستان در انزوا بود، چهار سال افغانستان از سوی کشورهای منطقه به بستن مرزها تهدید می‌شد، اما حال دیگر این تهدیدها وجود ندارد.
آقای غنی علاوه کرد که مردم افغانستان مردم وصل هستند و فصل نمی‌خواهند.
ما انزوا نمی‌خواهیم، خواست ما ارتباط و همکاری است.
رییس جمهور اذعان کرد که راه لاجورد آسیای جنوبی را به آسیایی مرکزی وصل می‌کند، افغانستان به صورت عموم و هرات بصورت خصوص چارراه بوده است.
موصوف ادامه داد که در گذشته، افغانستان موقعیت چارراه را داشت، موقعیت تفکر داشت و امروز نه تنها دروازه نیم قاره هند است بلکه دروازه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا است.

آقای غنی در بخشی از سخنانش، هرات را یاقوت زیور ارتباطی کشور معرفی کرد و گفت: چهار سوی هرات نشان دهنده قدامت ارتباطات ویژه در این ولایت است. وعده می‌دهم تقاضای هراتیان که زنده کردن دوره تیموریان هست، اجرا خواهم کرد.
به گفته او، انگور هرات، سنگ مرمر چشت هرات، زعفران هرات که سه دفعه مقام اول جهان را گرفته به تمام بازارهای اروپا خواهد رسید.
رییس جمهور غنی از سویی هم سرمایه گذاران کشور را ترغیب به استفاده از فرصت کرد و گفت: توپ در میدان سرمایه گذاران ما است، زمینه برابر شده و می‌خواهیم ببینیم که توپ را تا کجا می‌رسانید.
در همین حال، اوسهان ارتغرل سفیر ترکیه گفت: ترکیه همچنان یک عضو فعال ریکا یا راه لاجورد خواهد بود و همکاری‌های ترکیه ادامه خواهد داشت.
سفیر ترکیه تأکید کرد که راه لاجورد در تأمین امنیت و رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند.
وی همچنان افزود، ترکیه اخیراً کوشیده که مناسبات خود را با دولت افغانستان افزایش دهد.
اکنون کاهالای افغانی می‌تواند از افغانستان به ترکیه صادر شود و در آینده نزدیک با تولید کنندگان زعفران افغان در ترکیه جلسه برگزار خواهد شد.
او، خاطر نشان کرد که ترکیه در تمام عرصه‌ها حمایت‌ و همکاری‌های خود را با مردم افغانستان ادامه خواهد داد، تا زمانی که افغانستان به حمایت ترکیه نیاز داشته باشد، ترکیه به حمایت خود ادامه خواهد داد.

از سویی هم، وزیر حمل و نقل ترکمنستان گفت: راه لاجورد در کوتاه سازی مسیر انتقال کالاهای بازرگانی در منطقه موثر می‌باشد و زمینه رشد کالاهای تولیدی را فراهم می‌سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا