آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانسیاست

امریکا: ایران از طالبان و حوثی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کند/ ایران: ادعاهای امریکا غیر مستند است و آن را رد می‌کنیم

روز پنجشنبه هفته گذشته، برایان هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران، در پایگاهی در واشنگتن، مدعی شد که دولت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن و گروه طالبان در افغانستان حمایت تسلیحاتی می‌کند.


روز پنجشنبه هفته گذشته، برایان هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران، در پایگاهی در واشنگتن، مدعی شد که دولت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن و گروه طالبان در افغانستان حمایت تسلیحاتی می‌کند.
در همین حال، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با نشر بیانیه‌ای این اظهارات برایان هوک را غیر شفاف، غیر مستند و در راستای ترویج ایران‌هراسی امریکا در افغانستان خوانده و آن را به شدت رد می‌کند.
امریکا تسلیحاتی را به نمایش گذاشته و مدعی است که این تسلیحات را ایران در اختیار گروه طالبان در افغانستان و شبه‌نظامیان حوثی در یمن قرار داده است.
به نقل از بی بی سی، برایان هوک مجموعه‌ای از تسلیحات سبک و سنگین را به خبرنگاران نشان داد که به ادعای او به وسیله ایران در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن و طالبان در افغانستان قرار گرفته است.
به گفته آقای هوک، بعضی از این تسلحیات که شامل یک موشک زمین به هوا و چند پهپاد بود، در جست‌وجو از کشتی‌های باری راهی یمن و بخشی دیگر به وسیله نظامیان عربستان سعودی به دست آمده است.
به گفته مقام های امریکایی، نوشته‌ها و نمادهای درج شده بر این تسلیحات نشان می‌دهد که متعلق به ایران است.
آقای هوک همچنین در سخنان خود به تسلیحات ضدتانک اشاره کرد که به گفته او ایران در اختیار طالبان قرار داده است.
به گفته آقای هوک، ایران از سال ۲۰۰۷ از طالبان افغانستان پشتیبانی تسلیحاتی کرده است.
در همین حال، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با نشر بیانیه‌ای این ادعاهای آقای هوک را تکذیب کرده و گفته است که این کار تلاشی است از سوی امریکا برای ترویج ایران‌هراسی در افغانستان.
در بیانیه سفارت ایران آمده است:« اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران مبنی بر حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از طالبان که با هدف توجیه برخی دیگر از اقدامات عجولانه و غیرشفاف ایالات متحده در افغانستان صورت می‌پذیرد، تلاشی برای انحراف افکارعمومی در این کشور و اختلال در مناسبات رو به رشد دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد.»
در بخشی دیگر از بیانیه سفارت ایران، این ادعاهای آقای هوک تلاشی در راستای ترویج سیاست ایران‌هراسی امریکا در منطقه خوانده شده است.
سفارت ایران:« سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، ضمن تکذیب شدید این ادعاهای غیرواقعی و غیرمستند آن را بی‌اعتبار و در راستای سیاست ایران‌هراسی آمریکا در منطقه می‌داند.»
با این همه، روابط ایران و امریکا از سال ۱۳۵۷ خورشیدی به این طرف قطع بوده و هر دو کشور همدیگر را به تلاش برای تضعیف هم متهم می‌کنند.
این ادعاهای برایان هوک علیه ایران در حالی بیان می‌شود که مجلس سنای امریکا دولت ترامپ را به خاطر حمایت از جنگ عربستان در یمن شدیداً زیر فشار قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا