آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

امریکا دنبال کدام تضمین است؟

در راس امریکا، بزرگترین حامی حکومت افغانستان دونالد ترامپ قرار دارد. فردی که زیاد قابل پیش‌بینی نیست و ممکن سویچ زنگ خروج از افغانستان را فشار دهد.

این نوشته را با این پرسش مطرح می‌کنیم که ایالات متحده امریکا در گفت‌وگوهای صلح به دنبال کدام تضمین است. پاسخ این پرسش تا حدودی معلوم گردیده و آن این که امریکا خواهان تضمینی است که مبادا گروه‌های تروریستی به شمول داعش و القاعده از جغرافیای افغانستان عیله امریکا استفاده نماید. جدا از گروه طالبان، گروه داعش و القاعده در پی تهدید امریکا از خاک افغانستان هستند. برخی از مقامات ارشد امریکا گفته‌اند که هنوز در افغانستان گروه القاعده دیده می‌شود. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت که ممکن جنگ بعدی را در افغانستان گروه داعش آغاز کند.
این دیپلمات امریکایی چند باری گفت که در پروسه صلح منافع واشنگتن اولویت است. زلمی خلیلزاد پس از پایان دور ششم گفت‌وگوهای قطر گفت که گروه طالبان در پروسه صلح باید تضمین دهد که گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان، منافع این کشور را تهدید نکنند. این که طالبان چنین تضمینی را به دولت امریکا داده یا خیر هنوز روشن نیست. اما، از قراین بر می‌آید که گفت‌وگوهای قطر توام با نتایج مطلوب بوده است. قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر دور هفتم مذاکرات قطر برگزار شود.
علی‌رغم این که دیپلمات‌های امریکا فاش کرده‌اند، اولویت واشنگتن در پروسه صلح منافع این کشور است نه کابل. احزاب، ریاست جمهوری و… تاکید می‌کنند که افغانستان در پروسه صلح نقش تعیین کننده دارد.
اکنون نگرانی مردم افغانستان این است که نباید ارزش‌های ۱۸ سال اخیر قربانی گفت‌وگوهای صلح و منافع کاخ سفید شود. ضمن این که اولویت کاخ سفید منافع این کشور است، واشتگتن در فرآیند گفت‌وگوهای صلح برای رسیدن به یک توافق سیاسی عجله دارد.
در ۱۸ سال اخیر در افغانستان دستاوردهایی خلق شد که نیاز است آن‌ها حفظ شود. در صورتی امریکا برای رسیدن به صلح عجله کند و صرف منافع این کشور اولویت باشد، این احتمال وجود دارد که ارزش‌های ۱۸ سال اخیر تهدید شود.
محمد اشرف غنی تاکید دارد که مردم افغانستان صلح پایدار می‌خواهد و به دنبال تضمین بین‏المللی است. آقای غنی بارها از اواخر حکومت داکتر نجیب یاد و از تکرار آن ابراز نگرانی کرده است. وقتی امریکا به دنبال خروج از ماموریت افغانستان است و فراوان عجله نیز دارد، بسیار سخت خواهد بود تا بگوییم نتیجه توافق با گروه طالبان منجر به صلح پایدار گردد. در راس امریکا، بزرگترین حامی حکومت افغانستان دونالد ترامپ قرار دارد. فردی که زیاد قابل پیش‌بینی نیست و ممکن سویچ زنگ خروج از افغانستان را فشار دهد.
رسانه‌های غربی گزارش کردند که گزینه خروج از افغانستان روی میز ترامپ است ونهایی شده. با آغاز گفت‌وگوهای صلح این نگرانی به میان آمد که ممکن امریکا افغانستان را به حال خودش رها کند و این کشور بار دیگر در چنگ تروریزم قرار بگیرد. این نگرانی‌ها زمانی بیشتر شد که گویا طالبان و امریکایی‌ها در مذاکرات شان به توافقاتی دست یافته‌اند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا