آخرین اخبارافغانستانسیاست

امضای تفاهم‌نامه آموزشی با عربستان در سفر حنیف اتمر

وزارت امور خارجه کشور از امضای تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های علمی و آموزشی با وزارت معارف عربستان سعودی خبر داده است. این تفاهم‌نامه در جریان سفر محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه به این کشور امضا شده است.

عربستان
به گزارش خبرگزاری دید، در خبرنامه وزارت امور خارجه که روز گذشته (جمعه۳ دلو) نشر شد، گفته شده است که در روشنایی این یادداشت تفاهم‌نامه، بازدیدهای متقابل مسئولان امور آموزشی و هیئت‌های دانشجویان دو کشور افزایش می‌یابد و آموزش زبان عربی برای علاقمندان در افغانستان، در کانون توجه قرار داده می‌شود.
طبق اعلام وزارت خارجه، حنیف اتمر در دیداری که با حمد بن محمد آل‌شیخ وزیر معارف عربستان سعودی داشته است، درباره همکاری‌های آموزشی و مسایل «مورد اهتمام» مشترک گفت‌وگو کرده است.
اتمر در این دیدار خواستار گسترش دامنه همکاری‌ها و ارایه کمک‌ها در زمینه تعلیمات مسلکی به شهروندان افغانستان در رشته‌های علمی و فنی از سوی عربستان سعودی شده است.
حمد بن محمد آل‌شیخ نیز در این دیدار تأکید کرده است که عربستان سعودی در مرحله گذار به فصل جدید، همکار افغانستان خواهد بود و آماده است که بورسیه‌های تحصیلی را در مقاطع لیسانس و ماستری افزایش دهد و برای زمینه‌سازی به هدف آموزش فنی و تخصصی برای افغان‌ها کمک کند.
وزیر معارف عربستان سعودی افزوده است که در بخش‌های آموزش معلم، تدوین برنامه‌های آموزشی و نصاب درسی با استفاده از مدل‌ها و تجارب دسته‌داشته خود به افغانستان کمک می‌کند.
پیش از این، موضوع ساخت ۱۰۰ مکتب از سوی عربستان سعودی در افغانستان که مجلس سنا آن را ۱۰۰ مدرسه دینی اعلام کرده بود، واکنش‌برانگیز شده بود. نسبت به نقش عربستان سعودی در آموزش و پروش در افغانستان به دلیل حمایت این کشور در گذشته از تندوران همیشه حساسیت وجود داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا