آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

امضای توافقنامه صلح طالبان و امریکا تا ساعات دیگر در دوحه

نمایندگان بیش از ۳۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان به دوحه سفر کرده‌اند تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا خاتمه یابد.

نمایندگان بیش از ۳۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان به دوحه سفر کرده‌اند تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا خاتمه یابد.
به گزارش خبرگزاری دید، هوتل شرایتون در دوحه، امروز شنبه(۱۰ حوت) میزبان نمایندگان بیش از ۳۰ کشور از سراسر جهان است تا شاهد امضای توافقنامه صلح بین ایالات متحده و گروه طالبان باشند.
این روز تاریخی که پس از ده دور و بیش از یک‌ونیم سال مذاکرات بین نمایندگان امریکا و طالبان و یک هفته کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در افغانستان به دست آمده، نقطه عطفی در تاریخ افغانستان و پایان نزدیک به دو دهه جنگ خوانده می‌شود.
بر اساس گزارش‌ها، ۶ نماینده از جانب حکومت افغانستان به دوحه سفر کرده تا پس از مراسم امضای توافقنامه صلح با هیئت طالبان در مورد مذاکرات میان‌افغانی رایزنی کنند.
نمایندگان بیش از ۳۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی نیز برای شرکت در این مراسم دعوت شد‌ه‌اند، اما تنها اشتراک نمایندگان پنج کشور، روسیه، پاکستان، هند، آلمان و ازبیکستان رسانه‌‌ای شده است.
از طرفی هم، با آنکه نقش کشورهای همسایه در پایداری صلح و ثبات در افغانستان از شاخصه‌های بارز روند صلح خوانده شده است، اما به نظر می‌رسد نماینده ایران – کشوری که همواره در معادلات و تعاملات افغانستان نقش برجسته‌ای داشته – در مراسم امضای توافقنامه صلح حضور ندارد.
با این حال، اگر همه چیز درست پیش رود و تمام طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند، توافق صلح تا ساعاتی دیگر از سوی نمایندگان امریکا و طالبان امضا خواهد شد.
گفتنی است که توافق برای ختم جنگ در افغانستان پس از نزدیک به دو دهه و هزینه‌های سنگین جانی و مالی به دست می‌آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا