آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

امنیت انتخابات تامین است؟

وضعیت حاکم نشان می‌دهد که حکومت حتا در مرکز شهر‌ها هم قادر نخواهد بود که انتخابات را به طور باید و شاید برگزار کند.

محمد اشرف غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در تازه‌ترین مورد وقتی روی برگزاری انتخابات تاکید کرد، گفته که حکومت هزینه انتخابات را پرداخته و امنیت آن را نیز تامین کرده است. او گفته نهاد‌های امنیتی و دفاعی کشور شرایط را برای انتخابات فراهم کرده‌اند تا مردم با خیال راحت در این روند دمکراتیک شرکت کنند. اما، واقعیت‌ها که حاکی از اوضاع بد امنیتی است گفته‌های آقای غنی را رد می‌کند. به طور نمونه شمال افغانستان از حوزه‌های پر نفوس محسوب می‌گردد که به شدت ناامن است و ناامنی‎ها هر روز تشدید می‌َگردد. از ۱۴ ولسوالی ولایت بلخ، ۹ ولسوالی آن به گونه‌ای زیر تسلط گروه طالبان قرار دارد. صد‌ها تن از ولسوالی‌های ناامن به مرکز شهر پناه آورده‌اند. در موجودیت تحرکات گسترده طالبان، چطور می‌توان قبول کرد که امنیت پروسه انتخابات تامین است؟ طالبان بیشتر از هر زمان دیگر نگاه تخریبی به روند انتخابات دارند. علت هم روند گفت‌وگو‌های صلح است. این گروه گفته که جلو انتخابات را می‌گیرد. گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان خواهان تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. چیزی که برای آقای غنی پذیرفتنی نیست. جدا از این‌که برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش از نهایی شدن توافق سیاسی با طالبان خواهان تاخیر انتخابات و حکومت سرپرست‌اند، در ارتباط به انتخابات طالبان و ارگ در یک تقابل قرار دارند. خواست طابان این است که انتخابات به تاخیر بیفتد تا حکومت موقت شکل بگیرد. تاکید عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هم روی حکومت سرپرست در کابل بی‌خود نیست. نخست‌وزیر پاکستان چند بار گفت که راه حل کابل حکومت موقت است.
با توجه به تهدید طالبان و خواست این گروه، اگر آقای غنی موفق شود که انتخابات را برگزار کند، بدون شک مستلزم آمادگی‌های بیشتر امنیتی است. در این صورت طالبان با تمام قوت برای تخریب انتخابات تقلا خواهند کرد. تا این دم به قدر کافی در افکار عمومی کشور وحشت خلق شده است. مردمی که به نهاد‌های امنیتی، کمیسیون‌های انتخاباتی و ارگ باور ندارند، نمی‌خواهند در وصف تهدید طالبان در این پروسه شرکت کنند. درست است که ارگ مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب می‌نماید، ولی خوب این تشویق‌ها نتیجه آن چنانی نخواهد داشت. امنیت انتخابات را تنها گروه طالبان تهدید نمی‌کند، گروه داعش هم وجود دارد که می‌تواند با انجام حملات انتحاری مردم را از رفتن به پای صندوق رای باز‌دارد. حمله خونین اخیر کابل که گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفت، در آستانه انتخابات آتی مردم را بیشتر از پیش هراسان ساخته است. یک ماه و چند روز دیگر تا برگزاری انتخابات فاصله داریم و در بسیاری از نقاط کشور جنگ جریان دارد. نیرو‌های امریکایی و ناتو هم درگیر گفت‌وگو‌های صلح‌اند و در واقع تمام دغدغه شان روند صلح می‌باشد. روی همین ملاحظه در خصوص امنیت انتخابات هم حرف قاطعی ندارند. نهاد‌های انتخاباتی هم از تشدید ناامنی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. نهاد‌های ناظر بر انتخابات هم چنین می‌‌گویند. در فرصت باقی به روز برگزاری انتخابات، ارگ و نهاد‌های امنیتی به طور باید و شاید روی امنیت انتخابات تمرکز کنند. چنانچه در فوق ذکر شد قصه انتخابات آتی با انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ فرق دارد. در این انتخابات برای ناتو و ایالات متحده امریکا بحث صلح اولویت دارد تا انتخابات و مسایل مرتبط به آن. افزون بر ناامنی ده‌ها تهدید دیگر نیز وجود دارد که این روند را آسیب‌پذیر می‌کند.
اکنون اگر برگزاری انتخابات« خط سرخ» ارگ است، در فکر مسایل امنیتی این روند هم باید باشد. برگزار کردن انتخابات در هیچ گوشه‌ای از جهان کار ساده نیست. پروسه صلح، به شدت روی انتخابات سایه انداخته است. ارگ شرایط حساس جاری را درک کند و برای امنیت انتخابات و دیگر مسایل آن جدی‌تر پیش برود. در غیر آن انتخاباتی را شاهد خواهیم بود که رسوایی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۲۰۱۴ تازه‌ترشود. وضعیت حاکم نشان می‌دهد که حکومت حتا در مرکز شهر‌ها هم قادر نخواهد بود که انتخابات را به طور باید و شاید برگزار کند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا