آخرین اخبارایرانجهانسیاست

رییس جمهور ایران در سازمان ملل:

امنیت منطقه با خروج نظامیان امریکا، تأمین می‌شود/ به مذاکره تحت تحریم «نه» می‌گوییم

رییس جمهور ایران می‌گوید که امریکا پس از ۱۸ سال نتوانست اقدامات تروریستی را کاهش دهد، اما ایران فتنۀ داعش را به کمک ملت‌ها و دولت‌های همسایه خاتمه داد.
به گزارش خبرگزاری دید، حسن روحانی رییس جمهور ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم «نه» خواهد بود.
روحانی افزود: رویکرد کنونی امریکا نسبت به «برجام»، نه تنها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلال سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان است.
وی تصریح کرد: ایران با وجود خروج امریکا از برجام تا یک سال همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام وفاداربوده است و ما به احترام قطعنامه شورای امنیت به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروج امریکا عمل‌کند، ولی متاسفانه فقط حرف‌های زیبایی شنیدیم و شاهد اقدام مؤثری نبودیم. اینک بر همگان ثابت شده‌است که امریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است.
رییس جمهور ایران گفت: ما حتی در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، راهبرد گام به گام را در پیش گرفتیم و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ایم، اما صبر ایران هم حدی دارد، وقتی امریکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمی‌گذارد، وقتی اروپا ناتوانی خود را به نمایش می‌گذارد، تنها راه تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی است.
حسن روحانی گفت: ما را به مذاکره می‌خوانند در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی امریکا بر سر میز ۵+۱، در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهد سلف خویش خط بطلان کشیدند.
وی بیان داشت: من به نمایندگی از ملت و کشورم اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم نه خواهد بود. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها استقامت‌کرده‌ است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران را به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.
روحانی تصریح کرد: اگر پاسخ آری می‌خواهید، تنها راه برای گفت‌وگو بازگشت به تعهدات است. اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید، به رسم آن بازگردید و به چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متعهد باشید و تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفت‌وگو باز شود.
رییس جمهور ایران تاکید کرد: تشکیل هرگونه ایتلاف امنیتی تحت هر عنوان در منطقه با محوریت و فرماندهی نیروهای خارجی، مصداق بارز مداخله در امور منطقه است. رویکرد امنیتی‌سازی دریانوردی در تناقض با حق دریانوردی آزاد و حق توسعه و باعث تشدید تنش و پیچیده‌تر شدن شرایط شده و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌نماید.
وی بیان داشت: امنیت منطقه با خروج نظامیان امریکا تأمین می‌شود و نه با سلاح و مداخله آنان. امریکا پس از ۱۸ سال نتوانست اقدامات تروریستی را کاهش دهد، اما جمهوری اسلامی ایران فتنۀ داعش را به کمک ملت‌ها و دولت‌های همسایه خاتمه داد. راه‌حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه:« دمکراسی در داخل و دیپلماسی در خا رج» است. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی تأمین کرد.
حسن روحانی اظهار داشت: دولتی که نتوانسته مسئله افغانستان و عراق و سوریه را حل کند و بانی افراطی‌گری، طالبانی‌گری و داعشی‌گری بوده‌است؛ هرگز قادر به حل معضلات پیچیده‌تر نخواهد بود.
وی بیان داشت: طرح‌های تحمیلی امریکایی و اسراییلی مانند معامله قرن، تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و الحاق بلندی‌های جولان به دیگر سرزمین‌های اشغالی، محکوم به شکست است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا