آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ ازبیک‌ها به چند صندوق رای می‏ریزند

آنچه در حکومت وحدت ملی پیش آمد، موجب گردید که حزب جنبش اسلامی در انتخابات دور آینده چند پارجه شود. ازبیک‌ها در چند دور از انتخابات، نخستین گروه قومی بود که در انتخابات آرای یک دست داشتند.

بحث تکت‌های انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری نهایی شد. برای انتخابات ۲۹ سرطان سال آینده، ۱۸ تکت انتخاباتی نام‌نویسی کرده‌اند.
در این نوشه کوتاه، به این موضوع پرداخته خواهد شد که آرای ازبیک‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ سرطان به چند صندوق می‌ریزد؟
در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از متحدان انتخاباتی و سیاسی محمد اشرف غنی بود. در حکومت وحدت ملی حوادثی پیش آمد که روابط جنرال دوستم با رییس جمهور غنی تیره شد. جنرال دوستم بیشتر از یک سال در تبعید بود.
از دید ازبیک‌ها ریاست جمهوری در این چند سال صلاحیت‌های معاون ریاست جمهوری را به جنرال دوستم نداده است. این مورد از بزرگترین اعتراضات ازبیک‌ها در چند سال گذشته بود.
سرانجام، شخص جنرال دوستم در انتخابات ریاست جمهوری از رفتن با اشرف غنی در انتخابات خودداری کرد. حال داکتر عنایت‌الله بابر فرهمند در تکت انتخاباتی داکتر عبدالله« ثبات و همگرایی» معاون اول است.
در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، ازبیک‌ها با هدایت جنرال دوستم به صندوق اشرف غنی رای ریختند. ازبیک‌ها در آن زمان لقب« بانک رای» را نصیب شدند.
اما در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، دیده می‌شود که اردوی ازبیک به نوعی چند پارچه شده است و در انتخابات به چند صندوق رای می‌ریزند.
با معرفی باتور دوستم فرزند ارشد جنرال دوستم به عنوان رییس حزب جمعیت اسلامی، بخشی از اعضای این جریان سیاسی شخص جنرال دوستم را متهم کردند که در پی تحقق خواسته‌های خانوادگی است.
این کشیدگی سبب شد که در دورن جنبش اسلامی،« جنبش نوین» افغانستان شکل بگیرد. عالم ساعی که اکنون در تکت انتخاباتی « صلح و اعتدال » حضور دارد، از اعضای جنبش نوین است.
جدا از تیم‌های انتخاباتی محمد حنیف اتمر و داکتر عبدالله، بخشی از آرای ازبیک‌ها به صندوق رییس جمهور غنی ریخته خواهد شد.
خانواده «غضنفر» که یک خانواده تاجر و فرهنگی است، دیده می‌شود که در انتخابات عضو تکت ریاست جمهوری است. محمد یوسف غضنفر در روز نام‌نویسی تکت « دولت ساز»، رییس جمهور غنی را تا کمیسیون انتخابات همراهی کرد.
در تیم انتخاباتی ریاست جمهوری ریاست اجرایی جای ندارد. محمد یوسف غضنفر در کنار امرالله صالح و محمد سررو دانش به حیث نماینده ازبیک‌ها معرفی شده است. هر چند که ریاست جمهوری اعلام کرده است که آقای یوسف غضنفر نماینده سایر اقوام در تکت وی است.
احمد ایشچی از مخالفان سیاسی جنرال دوستم، تاهنوز روشن نیست که با کدام دسته انتخاباتی رفته است. فرزند احمد ایشچی در انتخابات پارلمانی از جوزجان رای قابل ملاحظه گرفته است.
آرای ازبیک‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به طور عمده به صندوق سه دسته انتخاباتی می‌ریزد.
۱-«صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر
۲-«دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی
۳-«ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبداالله
آنچه در حکومت وحدت ملی پیش آمد، موجب گردید که حزب جنبش اسلامی در انتخابات دور آینده چند پارجه شود. ازبیک‌ها در چند دور از انتخابات، نخستین گروه قومی بود که در انتخابات آرای یک دست داشتند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا