آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ رییس جمهور غنی باز وعده می‌دهد

جنگ افغانستان ابعاد گسترده و پیچیده دارد و تلاش شخص رییس جمهور نمی‌تواند اوصاف این نبرد را تغییر دهد. بهتر است رییس جمهور برای جلب حمایت مردم از مطرح کردن چنین مسایل دست بردارد.


محمد اشرف غنی ریس جمهور کشور که قصد دارد برای پنج سال دیگر بر منصب ریاست جمهوری برسد و از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده خبر داده است، این روز‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تصمیم دارد اندکی از بی اعتمادی مردم نسبت به خودش کم کند و به تعبیری دل مردم را به دست آورد.
بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری برای نامزدان حمایت گسترده مردمی امر مهم است.
بی بی سی به نقل از اشرف غنی نوشته که او برای پایان جنگ خود را در انتخابات نامزد می‌کند. تامین صلح و پایان جنگ خواست خاص و عام در افغانستان است؛ چیزی که اکنون برای مردم محقق شدن آن به رویا مبدل شده است.
رییس جمهور غنی در چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی به رغم تلاش‌هایش برای پایان جنگ و صلح با گروه طالبان موفق به انجام این امر نشد. علت بسیار روشن است و آن اینکه بحث پایان جنگ در افغانستان از توان رییس جمهور خارج است و به عبارت دیگر حرفی است کلان تر از دهان اشرف غنی.
جنگ افغانستان ابعاد گسترده و پیچیده دارد و تلاش شخص رییس جمهور نمی‌تواند اوصاف این نبرد را تغییر دهد. بهتر است رییس جمهور برای جلب حمایت مردم از مطرح کردن چنین مسایل دست بردارد. افکار عمومی کشور هنوز آنچه را اشرف غنی در پیکار‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۳ سر داده بود، فراموش نکرده و به یاد دارد. اکنون طالبان بیشتر از هر زمان دیگر در کشور مسلط است. گزارش‌های نهادهای بین‌المللی و وضعیت جاری این ادعا را ثابت می‌کند.
حکومت افغانستان با حمایت ایالات متحده امریکا و دیگر حامیان خود در میدان نبرد در برابر طالبان دچار چالش‌های کلان است. طالبان روحیه بهتر و موقف ایده‌آل تر از حکومت دارد و روی همین علت زیاد نمی‌خواهند در روند گفت‌وگو عجله نمایند. هر چند رییس جمهور غنی به تازه‌گی گفته بحث فعلی و اولویت فعلی انتخابات ریاست جمهوری نیست، اما به نظر می‌رسد که اولویت او موضوع انتخابات است. داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت هم دیروز خبر داده که در سال جدید ۹۰ هزار شغل جدید ایجاد شده. این که این ۹۰ هزار شغل جدید، شامل کدام شغل‌ها می‌شود هنوز روشن نیست. ریاست اجرایی در این مورد جزئیات ارائه نکرده است.
عمر این حکومت با این گونه حرف‌ها گذشت. مثلاً قرار بود ریاست جمهوری برای آموزگاران خانه توزیع کند. اگر قرار آنچه را رییس جمهور غنی گفته و به آن عمل نکرده است، لیست کنیم به قول معروف:« مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود».
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا