آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ کمیسیون مشترک ایجاد شود

حکومت و کمیسیون انتخابات باید با ایتلاف ملی بزرگ و احزاب سیاسی و جامعه مدنی مبنی بر ایجاد یک کمیسیون مشترک توافق کنند.


ایتلاف ملی بزرگ روز گذشته با صدور اعلامیه‌ای مدعی شد که با کمیسیون فعلی به طرف انتخابات ریاست جمهوری نمی‌رود. قرار است در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
تاکید کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری این است که انتخابات در زمان معین آن برگزار شود. اما حرف اصلی چگونگی برگزاری انتخابات و شکل‌گیری یک کمیسیون مستقل و پاسخگو است. عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی سخت پرسش برانگیز و در عین حال، مشکوک است. سومین دور از انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد. انتخاباتی که به قول نهادهای ناظر با ۵ هزار مشکل همراه بوده است.
رهبری کمیسیون و حکومت پذیرفته که انتخابات به خوبی مدیریت نشده است. نتایج انتخابات هنوز تکلیف مبهم دارد. گزارشاتی وجود دارد که انتخابات کابل بار دیگر باید برگزار شود. حرف کمیسیون اما بازشماری آرای انتخابات پایتخت است.
رسوایی انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ هنوز فراموش نشده که با بی‌توجهی کمیسیون فعلی به آن افزود شد. در انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، شفافیت انتخاباتی باید یک دغدغه جدی باشد. چیزی که در انتخابات مجلس نماینده‌گان وجود نداشت و چالش‌های کنونی ناشی از همین مسئله است. ایتلاف ملی بزرگ و احزاب سیاسی از دو سال بدین‌سو پا فشاری دارند که موضوع شفافیت انتخابات تضمین شود.
یک حرف خیلی روشن است که اگر انتخابات با تقلب و تخطی برگزار شود، برای ثبات سیاسی و امنیتی کشور پیامد ناگوار خواهد داشت.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته موجب شکل گیری حکومت وحدت ملی شد. پس بهتر است برای جلوگیری از یک انتخابات پر تقلب، کمیسیون مشترک ایجاد شود. کمیسیونی که براساس سلیقه‌های ریاست جمهوری کار نکند.
اعضای کمیسیون انتخابات بارها افشا کرده‌اند که حکومت در حوزه کاری آن‌ها دخالت می‌کند. پروسه استخدام در کمیسیون انتخابات یک امر حیاتی است. با توجه به عملکرد کمیسیون انتخابات، بایستی در استخدام کارمندان این نهاد دقت بیشتر شود.
حکومت و کمیسیون انتخابات باید با ایتلاف ملی بزرگ و احزاب سیاسی و جامعه مدنی مبنی بر ایجاد یک کمیسیون مشترک توافق کنند.
به باور نویسنده، برای اینکه بار دیگر شاهد جنجال‌های انتخاباتی نباشیم، لازم است که کمیسیون مشترک شکل بگیرد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا