آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاستصلح

انتخابات ریاست جمهوری با ظهور حریفان غنی داغ‌تر می‌شود

تکت‌های انتخاباتی که برای رقابت‌های ماه جولای شکل می‌گیرد، منعکس کننده این است که چگونه اتحادها به سرعت در سیاست‌های افغانستان تغییر می‌کند.

در بحبوحه جنگ و ترس از تقلب در انتخابات که ممکن افغانستان را بیشتر بی‌ثبات سازد، رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور با صف‌آرایی مقامات پیشین برای مبارزه با رییس جمهور غنی، کاملاً به حرکت در آمده است.
روز جمعه، محمد حنیف اتمر مشاور قدرتمند پیشین شورای امنیت ملی که در ماه اگست به دلیل اختلافات از دولت جدا شد، تاکنون جدی‌ترین حریفی است که رسماً ثبت نام کرد. او وعده داد کشور را از آنچه که مدیریت نادرست آقای غنی تعریف کرد، نجات دهد.
او به لیستی از مقامات پیشین پیوست که یا رسماً وارد کار زار انتخاباتی شده و یا این که اعلام کرده این کار را خواهند کرد. این لیست شامل رحمت‌الله نبیل رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی می‌شود که یک جنرال ارتش(مراد علی مراد) و(مسعوده جلال) یکی از اعضای سابق کابینه را به عنوان معاونین خود انتخاب کرده است؛ زلمی رسول وزیر پیشین امور خارجه که جایگاه سوم را در انتخابات سال ۲۰۱۴ به دست آورد؛ انتخاباتی که آقای غنی را به قدرت رساند و شیدا محمد ابدالی یک دیپلمات سابق که به رییس جمهور کرزی نزدیک است.
آقای غنی که اعلام کرده بود برای دومین بار خودش را کاندید خواهد کرد، قرار است روز یک شنبه ثبت نام کند. یک مقام ارشد نزدیک به آقای غنی گفته است که امرالله صالح رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی جایگزین جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور در تکت انتخاباتی غنی خواهد بود.
جنرال دوستم متهم به آدم‌ربایی، شکنجه و تجاوز جنسی بر یک رقیبش در سال ۲۰۱۶ است. این مقام همچنان گفته است جنرال دوستم احتمالاً با پیشنهاد ثریا دلیل در یکی از پست‌های مهم دولتی به نمایندگی از حزبش، از پشت صحنه آقای غنی را حمایت خواهد کرد.
ظهور کاندیدان قدرتمند عدم اطمینان در امر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را کاهش می‌دهد. انتخاباتی که به طور رسمی قرار بود در بهار سال آینده برگزار شود.
از طرفی، فشار هماهنگ توسط دیپلمات‌های امریکایی جهت آغاز مذاکرات با طالبان، این احتمال را به وجود آورده که انتخابات را باز هم به تأخیر اندازد و یا حتی جایگزین تلاش برای دستیابی به یک حل و فصل صلح شود؛ تلاشی که شاید راه را برای مشارکت طالبان در دولت هموار سازد.
احزاب سیاسی و دولت افغانستان در مقابل چنین شایعاتی واکنش شدیدی نشان دادند و به نظر می‌رسد علی‌رغم دیدارهای مکرر دیپلمات‌های امریکایی و طالبان طی ماه‌های اخیر، تلاش‌ها به رهبری امریکا جهت متقاعد کردن طالبان برای نشستن بر سر میز مذاکره با حکومت افغانستان با اختلالات شدیدی رو به رو شده است.
طالبان می‌گویند که آن‌ها با مذاکره کنندگان افغانستان، تا زمانی که با امریکا بر سر نیروهای امریکایی و آزادی زندانیان این گروه به توافق نرسند، گفت‌وگو نخواهند کرد.
انتخابات ماه جولای با چندین چالش از جمله امنیت رو به رو است. از آنجایی که طالبان هم بزرگترین بخش‌های کشور را تهدید کرده است. از سویی، گزارش‌هایی مبنی بر تقلب که اغلب اوقات به وقوع می پیوندد، انتخابات را تضعیف خواهد کرد.
انتخابات پارلمانی ماه اکتوبر با اتهامات گسترده‌ای از جمله تقلب و سوء مدیریت انجام شد. تقریبا سه ماه بعد، نتایج آن هنوز نهایی نشده است.
محمد یوسف راشد رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است که کمیسیون انتخابات پس از انتخابات‌های جنجالی تلاش کرده بود تا اعتماد مردم را دوباره به دست آورد و این که اصلاحات جدی برای جلوگیری از بحران در ماه جولای باید صورت گیرد.
آقای راشد گفته است:« کمیشنران فعلی قادر به رهبری انتخابات نیست و ما از ضعف آنها آگاهی داریم. دوم، موضوع فساد و تقلب است. بدبختانه، انتخابات پارلمانی پر از تقلب بود. اگر ما این مسائل را حل نسازیم، انتخابات ریاست جمهوری یک بار دیگر مانند تجارت خواهد بود.»
تکت‌های انتخاباتی که برای رقابت‌های ماه جولای شکل می‌گیرد، منعکس کننده این است که چگونه اتحادها به سرعت در سیاست‌های افغانستان تغییر می‌کند.
آقای اتمر پیش از این که در وزارتخانه‌های مهم در دوره حامد کرزی کار کند، به عنوان یک صاحب منصب استخباراتی در ریاست «خاد» حاکمیت حزب دمکراتیک خلق به کار آغاز کرد. او معاونان خود را دو تن از رهبران سابق مجاهدین انتخاب کرده است. کسانی که به جنگ چریکی علیه دولت تحت حمایت شوروی که آقای اتمر به آن خدمت کرده، پیوستند و همچنین آنهایی که متحد امریکایی‌ها پس از سال ۲۰۰۱ شده‌اند.
هم آقای اتمر و هم محمد یونس قانونی یکی از معاونانش، یک پای خود را در آخرین مرحله جنگ علیه اتحادیه شوری از دست دادند و خیلی زود پس از آن، بر ضد یکدیگر قرار گرفت.

تکت آقای غنی نیز شامل رقیبان گذشته‌اش می‌شود. آقای صالح پیش از آن که به عنوان وزیر داخله منصوب شود، یکی از منتقدان جدی رییس جمهور بود، اما حالا معاون آقای غنی در انتخابات است.
یادداشت: خبرگزاری دید در قبال موضوعات مطرح شده در این نوشتار مسئولیت نداشته و بدیهی است که نویسندگان و منبع اصلی آن پاسخگوی محتوای مقاله می‌باشند. موضع خبرگزاری دید در پیوند به محتوای نشر شده بی‌طرفانه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا