آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات شفاف به اراده شفاف نیاز دارد

مسئولیت کمیسیون انتخابات این است که تقلب و تخطی‌های انتخاباتی را شناسایی و در نهایت آرای سیاه و سفید را تفکیک کند

قرار است در سال آینده خورشیدی انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شود. تقویم انتخابات نیز منتشر شده است. اکنون بزرگترین نگرانی در پیوند به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دغدغه شفافیت و سالم بودن این روند است. امری که از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی باید تضمین شود. پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان هم روی شفافیت و سالم بودن انتخابات زیاد تاکید شد، ولی راه به جایی نبرد. انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان به گونه ناقص انجام شد. انتخاباتی که به رسوایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ افزود.
نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده گان اعلام شد و با اعتراض احزاب سیاسی و نامزدان انتخاباتی مواجه شده است. در واقع کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته که آرای سیاه و سفید را تفکیک کنند.
حالا حرف اساسی این خواهد بود که شفافیت انتخابات ریاست جمهوری به نوعی تضمین شود. کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات حاضر نیست که تضمین بدهد. به تازگی رهبری کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که برای انتخابات شفاف به زمان کافی و منابع فراوان نیاز است.
رهبری کمیسیون انتخابات باید متوجه این امر باشد که برای برگزاری انتخابات شفاف در گام نخست به اراده و تصمیم شفاف نیاز داریم. احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور پس از رسوایی در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته و شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، روی یک انتخابات شفاف و سالم زیاد تاکید کرده‌اند. پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات هر روز هشدار می‌دادند که شفافیت انتخابات باید تضمین و یک انتخابات همه قبول برگزار شود.
برای این که انتخابات پارلمانی به صورت سالم برگزار شود، کمیسیون انتخابات به قدر کافی زمان داشت. انتخاباتی که با انبوهی از تقلب و تخطی همراه بود. ناظران بر انتخابات اعلام کرده‌اند که انتخابات مجلس نمایندگان با پنج هزار مشکل همراه بوده است.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری در صورتی پذیرفتنی خواهد بود که کمیسیون انتخابات اراده شفاف داشته باشد. نتایج انتخابات مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که نمی‌توانیم به شفافیت انتخابات ریاست جمهوری خوش‌بین باشیم. چون هنوز کمیسیون انتخابات تصمیمی برای شفافیت نگرفته است.
در انتخابات مجلس نمایندگان هم رهبری کمیسیون انتخابات همواره تاکید می‌کرد که انتخابات پارلمانی به گونه شفاف برگزار خواهد شد.
به باور نویسنده، برای انجام یک انتخابات شفاف نیاز است که کمیسیون انتخابات تصمیمی برای شفافیت انتخابات بگیرد. زیرا تقلب و تفکر جمعی در روند انتخابات به سود هیچ آدرس در کشور نیست. جامعه جهانی هم روی شفافیت انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است. انتظار می‌رود که شفافیت انتخابات ریاست جمهوری باید دغدغه تمام نیروهای سیاسی باشد. کمیسیون انتخابات بایستی تن به شفافیت بدهد. تقلب در انتخابات یک امر معمول است. مسئولیت کمیسیون انتخابات این است که تقلب و تخطی‌های انتخاباتی را شناسایی و در نهایت آرای سیاه و سفید را تفکیک کند.
به سود ما نیست که انتخابات ریاست جمهوری با کمیسیون فعلی با همین ساختار برگزار شود.
در ارتباط به عملکرد کمیسیون انتخابات فراوان بدبینی وجود دارد. پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید تمام این بدبینی‌ها رفع شود و بعد به طرف انتخابات برویم.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا