آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

رییس جمهور غنی:

انتخابات پیروزی جمهوریت بود/ کسانی که اداره موقت می‌خواستند بروند جای دیگر/ ما قانون اساسی را تطبیق کردیم

رییس جمهوری غنی می‌گوید که تکمیل پروسه انتخابات پیروزی جمهوریت بود و اکنون کسانی که طرح اداره موقت داشتند باید بروند جای دیگر. آقای غنی همچنان افزود که آرمان تمام شهدای ملی از مسعود شهید تا کاظمی شهید و مزاری شهید جز رسیدن به انتخابات چیز دیگر نبود و امروز ما انتخابات را برگزار کردیم.

رییس جمهوری غنی می‌گوید که تکمیل پروسه انتخابات پیروزی جمهوریت بود و اکنون کسانی که طرح اداره موقت داشتند باید بروند جای دیگر. آقای غنی همچنان افزود که آرمان تمام شهدای ملی از مسعود شهید تا کاظمی شهید و مزاری شهید جز رسیدن به انتخابات چیز دیگر نبود و امروز ما انتخابات را برگزار کردیم.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی رییس جمهور که شام امروز (یکشنبه ۱ جدی) در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در ارگ سخن می‌زد، ضمن تشکر از کمیسیون انتخابات برای برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات را تطبیق قانون اساسی کشور و آرمان شهدای جهاد و مقاومت خواند.
غنی گفت: به عنوان رییس جمهور و رییس تیم دولت‌ساز افتخار می‌کنیم که انتخابات را برگزار کردیم و قانون اساسی را تطبیق کردیم . آن‌هایی که طرح‌های دیگر داشتند بروند جای دیگر. تیم دولت‌ساز از منافع ملی دفاع می‌کند.
جمهوریت:
محمد اشرف غنی در بخشی از سخنانش گفت که امروز با اعلام نتایج انتخابات، جمهوریت پابرجا و دوام دار است و هیچ کس، دیگر نمی‌تواند با میله تفنگ بر این ملت حکومت کند.
او افزود: امروز جمهوریت پابرجا و دوامدار است. ایجاد اقتدار ملی هدف ما است نه رسیدن به قدرت. بعضی‌ها حکومت موقت می‌خواستند ولی ما خیلی ساده گفتیم که جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهیم.
قاعده بازی:
رییس جمهور غنی همچنان با اشاره با روند انتخابات و چالش‌های موجوده در آن، گفت که بازی قاعده دارد و باید تمام جوانب قاعده بازی را رعایت کنند.
به باور آقای غنی، طولانی شدن پروسه انتخابات برای ملت تشویش خلق کرد و تاوان هر بحران را نیز ملت می‌پردازد.
او گفت که در این دو ماه قیمت مواد اولیه زندگی تا ده درصد افزایش یافت.
مبارزه با تروریزم و مواد مخدر:
رییس جمهور غنی به مبارزه کشور با تروریزم و مواد مخدر نیز اشاره کرده و گفت که کشور ما در خد مقدم نبرد قرار دارد.
او افزود که مناسبات و روابط کشور با کشورهای دیگر بر اساس منافع مشترک شکل خواهد گرفت و افغانستان خیرات خور و صدقه بگیر هیچ کشور نیست.
غنی:امروز افغانستان در خط مقدم نبرد و مبارزه با تروریزم و مواد مخدر است و همکاری ما با جامعه جهانی بر اساس منافع مشترک است. ما از کسی خیرات و صدقه نمی‌خواهیم.
اشتراک زنان در انتخابات:
رییس جمهور غنی از اشتراک و سهم ۳۱ درصدی زنان نیز در روند انتخابات سپاسگزاری کرده و افزود که به زنان سهم و ارج بیشتر قایل خواهد شد.
او گفت که زنان افغانستان پس از این در مبارزات شان بیشتر حضور یافته و دوشادوش مردان کار و مبارزه خواهند کرد.
شهدا، جهاد، ساختار سازی و خدمت:
رییس جمهور محمد اشرف غنی در پایان سخنرانی خویش به جهاد و مبارزات عدالت‌خواهانه مردم افغانستان اشاره کرده و گفت که امروز یار مسعود شهید و مزاری شهید در کنارش است و تیم دولت ساز تیم تقسیم نیست بلکه تیم تصمیم است. او افزود که تیم دولت ساز برای وصل کردن آمده نه فصل کردن.
آقای غنی گفت که آرمان تمام شهدای کشور رسیدن به یک نظام از راه مشروع بود و امروز ما تلاش می‌کنیم که این آرمان مقدس را ادامه بدهیم.
او گفت که برای همین منظور قصر جبل‌السراج پس از بازسازی به نام موزیم جهاد و مقاومت نامگذاری خواهد شد.
او بر ساختار سازی در پنج سال آینده تاکید کرد: در پنج سال آینده باید خرابی‌های ۷۰۰ سال گذشته ساخته شود.
غنی: ما تیم اداره محور، نظام محور و ساختار محور هستیم و برای ما هیچ فرد و گروه مطرح نیست. باید ساختارها و زیربناهای کشور ساخته شود. اصلاحات به میان آید و افغانستان روی پای خود ایستاد شود.
با این همه، کمیسیون انتخابات در اعلان نایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان محمد اشرف غنی را برنده اعلم کرد. او در این مرحله توانسته که ۵۰٫۶۴ درصد آرا را از آن خود کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا