آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات چه تاثیری بر روند صلح دارد؟

استدلال نویسنده این است که اگر برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان گفت‌وگوهای صلح را تخریب نمی‌کند حداقل می‌تواند چالشی باشد در برابر آن

این روزها بحث تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود. با آن که محمد اشرف غنی و کمیسیون انتخابات روی برگزاری انتخابات در زمان معین آن تاکید می‌کنند اما، این روزها گزارش‌هایی وجود دارد که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری دچار تاخیر شود. روایت کمیسیون انتخابات و آقای اشرف غنی این است که برگزاری انتخابات در زمان تعریف شده‌ آن« خط سرخ» است.
اخیراً سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در گفت‌وگو با بی بی سی، در مورد برگزاری انتخابات و روند صلح می‌گوید که برگزاری انتخابات به معنای تخریب فرایند صلح است. گروه طالبان به تازگی در اعلامیه‌ای گفته که جلو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را می‌گیرد و از مردم خواسته که در این روند و همایش‌های انتخاباتی شرکت نکنند. از ششم ماه اسد، پیکار‌های انتخاباتی به گونه بسیار سرد آغاز شده است. تنها دسته انتخاباتی که بیشتر سرگرم کمپاین و تبلیغات انتخاباتی است تیم« دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی است. بسیاری از تکت‌های انتخاباتی هر چند برای انتخابات نامزد کرده‌اند اما نگاه کلی شان به گفت‌‌وگو‌های صلح و نهایی شدن توافق با گروه طالبان است. دیپلمات‌های ایالات متحده امریکا پیوسته تاکید کردند که اولویت این کشور در افغانستان گفت‌و‌گوهای صلح است. در بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد که آقای غنی منزوی است. وزارت خارجه امریکا چندی پیش گفت که نیرو‎های امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک خواهند کرد. جدا از طالبان، برخی از جناح‌ها و چهره‌های سیاسی آقای غنی را متهم می‌کنند که روند صلح را تخریب می‌کند و در پی سبوتاژ پروسه صلح است. آقای غنی، بارها گفته که انتخابات باید برگزار شود و حکومت بعدی بایستی فرایند صلح را رهبری کند. چیزی که ظاهراً برای امریکا زیاد جالب و مورد حمایت نیست. کاخ سفید برای رسیدن به صلح عجله دارد. برخی از منابع سیاسی می‌گویند که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا، کابل را متقاعد خواهد کرد که با تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موافقت کند. همزمان با روی کار آمدن زلمی خلیلزاد در پروسه صلح، حرف به میان آمدن حکومت« موقت» نیز مطرح شد. آقای خلیلزاد باری در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، به گونه تلویحی از شکل‌گیری حکومت موقت استقبال کرد. به نظر می‌آید که شکل‌گیری چنین حکومتی خواست طالبان نیز باشد. هشتمین دور گفت‌وگوهای صلح قطر جریان دارد. دیپلمات‌های امریکایی گفته‌اند پس از نهایی شدن توافق امریکا با طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانی هم آغاز خواهد شد. واقعیت سخن این است که در باره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان اجماعی وجود ندارد. البته اجماع بین‌المللی هم وجود ندارد. امریکایی‌ها زیاد در بند برگزاری انتخابات در افغانستان نیستند. استدلال نویسنده این است که اگر برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان گفت‌وگوهای صلح را تخریب نمی‌کند حداقل می‌تواند چالشی باشد در برابر آن.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا