آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ۳۱ حمل؛ داکتر عبدالله فرصت جبران دارد!

به باور نویسنده، داکتر عبدالله در صورتی که در انتخابات به رییس جمهور غنی باور کند. بزرگترین اشتباه تاریخی خود را رقم خواهد زد.


سرانجام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد. کمیسسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار خواهد شد. این روز ها بحث انتخابات ریاست جمهوری جدی تر مطرح می‌شود. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رسماً از نامزدی خود در انتخابات خبر داده است.
براساس گزارش‌ها، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز برای نامزدی در انتخابات آماده‌گی گرفته است. از چندی بدین سو نزدیکان رییس اجرایی کشور در صفحات فیسبوک شان از نامزدی داکتر عبدالله در انتخابات خبر می‌دهند.
داکتر عبدالله در دو انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته نامزد حزب جمیت اسلامی و متحدان آن در انتخابات بود.
عطا محمد نور رییس احزایی حزب جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف بزرگ ملی به طور قاطع از عبدالله در انتخابات حمایت مالی وسیاسی کرد.
اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ و شکل‌گیری حکومت وحدت ملی داکتر عبدالله نتوانست توقع جمعیت اسلامی و متحدان این جریان سیاسی را برآورده بسازد.
داکتر عبدالله در ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی شریک قدرت اشرف غنی بود. قدرت میان اشرف غنی و داکتر عبدالله باید به گونه مساویانه تقسیم می‌شد که نشد. تکروی رییس جمهور غنی در این چند سال و خاموشی داکتر عبدالله در برابر آن، رییس جمهور برای سران جمیت اسلامی و متحدان آن (مجاهدین کشور) ارجی قابل نبود و نیست.
حرف روشن داکتر عبدالله در جنجال‌های انتخاباتی دور گذشته که موجب شکل‌گیری حکومت وحدت ملی شد این بود که او برنده انتخابات ریاست جمهوری است.
عبدالله از آدرس تیم اصلاحات و همگرایی در انتخابات دور گذشته از حمایت گسترده و میلیونی مردم برخوردار بود. آقای عبدالله می‌توانست با حمایت حزب جمعیت و دیگر متحدان خود در قبال انحصار طلبی رییس جمهور غنی ایستاده‌گی کند. چنانچه عطا محمد نور بارها گفته است که ریاست اجرایی بخشی از حکومت است و می‌تواند در موارد مهم حکومتی تصمیم بگیرد.
داکتر عبدالله در این چند سال هیچگاه ازسیاست‌های قومی ریاست جمهوری انتقاد نکرده است. آقای عبدالله باری در بی بی سی گفته بود که برای او منافع ملی مهم تر از انتظارات حزب جمعیت اسلامی است.
سران جمعیت اسلامی و شخص عطا محمد نور به این باور است که عبدالله سیاستمدار ناتوان است و نتوانسته است در حکومت کنونی از جمعیت اسلامی و متحدان آن نماینده‌گی نماید.
داکتر عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری دور جدید فرصت دارد تا اشتباهات گذشته را جبران کند. چندی پیشش برخی از منابع می‌گفتند که داکتر عبدالله در انتخابات، معاون اول اشرف غنی خواهد بود. چیزی که از سوی داکتر عبدالله رد شده است.
تجربه یک سال اخیر روشن ساخته است که رییس جمهور غنی حتی به نزدیکان سیاسی و انتخاباتی خود وفا نکرده است. حزب جنبش اسلامی به رهبری جنرال دوستم در انتخابات دور گذشته معاون اول اشرف غنی بود و براساس فرمان او تمامی ترکتباران رای شان را به صندوق رییس جمهور غنی ریختند. کسانی که در اتنتخابات ۱۳۹۳ برای پیروزی اشرف غنی کف زده بودند. امروز در کنار او جا ندارند.
به باور نویسنده، داکتر عبدالله در صورتی که در انتخابات به رییس جمهور غنی باور کند. بزرگترین اشتباه تاریخی خود را رقم خواهد زد. ایتلاف بزرگ ملی که متشکل از احزاب مطرح سیاسی کشور است می‌تواند در انتخابات حرف اول و اخر را بزند. آقای عبدالله چانس این را دارد که در انتخابات آینده کاستی‌های دیروز خود را جبران کند. بدون شک رییس جمهور غنی تلاش دارد که در انتخابات از دلسردی عطا محمد نور و داکتر عبدالله استفاده اعظمی ببرد که برده است.
داکتر عبدالله در دو انتخابات نماینده و نامزد جمعیت اسلامی در انتخابات بود. اکنون باید آٌقای عبدالله با ایتلاف بزرگ ملی یکجا شود و با این تکت انتخاباتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری رایزنی کند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا