آخرین اخبارافغانستانسیاست

انتقاد طالبان از درخواست عمران خان برای تشکیل دولت فراگیر

به دنبال اعلام عمران از آغاز گفت‌وگوها با طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر، این گروه اعلام کرده که پاکستان یا هیچ کشور دیگری حقی برای درخواست از آنان در مورد تشکیل دولت همه شمول ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، طالبان اعلام کردند که پاکستان یا هر کشور دیگری حقی برای درخواست از این گروه برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ندارد.
به نوشته دیلی‌تایمز، هفته گذشته عمران‌خان پس از بازگشت از اجلاس سازمان شانگهای در دوشنبه از آغاز گفت‌وگو با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر خبر داده بود.
پس از این اظهارنظر، یک روزنامه پاکستانی به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که طالبان در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این گفته‌های عمران‌خان هستند.
تاکنون طالبان به صورت رسمی درباره سخنان عمران‌خان برای تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان تاجیک‌ها، ازبیک‌ها و هزارها اظهارنظر نکرده است.
مجاهد به درخواست روزنامه دیلی‌تایمز در رابطه با سخنان عمران‌خان از اظهارنظر مستقیم اجتناب کرده و گفته است که طالبان در حال ارزیابی این گفته‌ها است.
اما محمد مبین یکی دیگر از رهبران طالبان در گفت‌وگو با یک رسانه گفته است که آیا دولت فراگیر به این معناست که همسایگان در دولت نماینده داشته باشند و جاسوسی کنند؟
وی افزوده: دولت موقت فراگیر بوده و ما این حق را داریم که خودمان نظام سیاسی خود را انتخاب کنیم.
این در حالی است که طالبان بارها اعلام کرده که به دنبال تشکیل دولت فراگیر بوده و شرط جامعه جهانی برای پذیرش این گروه نیز تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر بخصوص حقوق زنان عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا