آخرین اخبارافغانستانموسیقی

انستیتوت موسیقی کشور، برنده «پولار» شد

 

انستیتوت ملی موسیقی کشور که نقش عمد‌ه‌ای در توانمندسازی دختران در جامعه جنگ‌زده افغانستان دارد، همراه با گروه موسیقی آوانگارد هِوِی مِتال «متالیکا»، برنده جایزه موسیقی «پولار» شد که اغلباَ به نام «جایزه نوبل موسیقی» یاد می‌شود.
انستیتوت موسیقی افغانستان به افتخار فعالیت‌های موثرش در چند سال گذشته، توانست با یک باند موسیقی دیگر، جایزه پولار(نوبل موسیقی) را از آن خود کند.
این انستیتوت از سال ۲۰۱۰ به این طرف زیر نظر احمد سرمست به فعالیتش ادامه داده است.
به نقل از دویچه‌وله، گروهی از دختران افغانستانی در این آموزشگاه، موسیقی افغانی و غربی را فرا می‌گیرند. این آرکستر به عنوان نخستین گروه دختران، برعلاوه دیگر صحنه‌های جهانی، در مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس سویس پارچه‌های موسیقی را اجرا کرد.
یکی از دو برنده این جایزه در برنامه‌ای که از طریق تلویزیون پخش می‌شود، به تاریخ ۱۴ جون در استکهلم با حضور «کارل گوستاو شانزدهم» پادشاه این کشور مبلغ یک میلیون کرون سویدنی معادل ۱۲۵ هزار دالر امریکایی را دریافت می‌کند.
برنده دیگر این جایزه، گروه موسیقی «متالیکا» می‌باشد. متالیکا یک گروه موسیقی امریکایی است که در سال ۱۹۸۱ در شهر لاس‌انجلس فعالیت خود را آغاز کرده بود.
احمد سرمست، رییس انستیتوت موسیقی کشور که با تهدیدهای قابل توجه در داخل روبرو است، گفته که او به خاطر برنده‌شدن این جایزه «خیلی متعجب و مفتخر» شده است.
ماری لیدین، مسئول مدیریت این جایزه در بیانیه‌ای گفته است:« ما باور داریم که دو برنده جایزه ما از دو جهان متضاد، نمونه‌های بارزی از جایزه موسیقی «پولار»اند. این جای افتخار است که فعالیت سازمان موسیقی و موسیقی‌دانان در زندگی مردم تغییر رونما کرده است.»
جایزه موسیقی «پولار» بالاترین جایزه موسیقی سویدن و از معتبرترین جوایز موسیقی در اروپا است که سالانه به یک هنرمند کلاسیک و یک هنرمند یا باند پاپ اهدا می‌شود.
لیدین همچنان افزود که احمد سرمست و این انستیتوت موسیقی، تلاش کرده است که «لذت موسیقی را در زندگی کودکان دوباره احیا کند.»
جایزه موسیقی «پولار» سال ۱۹۸۹ به ابتکار استیگ آندرسون، رهبر گروه موسیقی پاپ «آبا» تاسیس شد. از میان نامزدها تنها دو کاندیدا می‌توانند به این جایزه مهم در هر سال دست یابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا