آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انفجار خونین در کابل؛ بازی استخباراتی در آستانه مذاکرات مستقیم دولت-طالبان

رهایی انس حقانی با وساطت پاکستان انجام شد، پس این سوال خلق می‌شود که کدام طرف از مدیریت روند صلح از سوی اسلام‌آباد هراس دارد، و چرا دقیقاً یک روز پس از رهایی حقانی چنین انفجاری سازماندهی می‌شود.

پایتخت‌نشینان یکبار دیگر صبح امروز شاهد انفجاری خونین بودند. وزارت امور داخله از وقوع انفجار در حوزه پانزدهم شهر کابل خبر داده و گفته است که در این انفجار ۸ تن کشته شده است. همچنین دست کم ۱۴ تن زخمی شد که در میان آنان چهار مشاور خارجی وزارت داخله نیز هستند.
شاهدان عینی گفته‌اند که انفجار ناشی از موتربم و هدف آن موتر حامل مشاوران وزارت داخله بوده است. برخی منابع نیز گفته‌اند که انفجار انتحاری بوده و دو فرد انتحار کننده مواد منفجره همراه شان را در نزدیکی موتر حامل مشاوران وزارت داخله انفجار داده‌اند.
این انفجار در حالی به‌وقوع پیوست که رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته اظهار داشت که انس حقانی عضو ارشد گروه طالبان، مالی خان زردان و عبدالرشید عمری از اعضای کلیدی گروه طالبان در بدل آزادی دو استاد امریکایی در بند طالبان، از زندان بگرام به ‌طور مشروط آزاد شده‌اند. گفته می‌شود که رهایی این سه تن در فضای ابهام و اخفا صورت نگرفته است. شورای ملی کشور، سیاسیون، نهاد‌های عدلی و قضایی، سکتور امنیتی و تمام کسانی که مورد مشوره قرار گرفته‌اند، این اقدام را در راستای منافع ملی مورد تایید قرار داده‌اند.
این اقدام پس از سفر رییس استخبارات پاکستان به کابل انجام شد و آنچنان که بر همگان هویدا است، استخبارات پاکستان روی شبکه‌هایی همانند طالبان و شبکه حقانی اشراف کامل دارد و اگر اراده کند این گروه‌ها به راحتی حتا تسلیم خواسته کابل خواهند شد.
بدون تردید اقدام حکومت افغانستان برای آزادی انس حقانی و دو عضو دیگر طالبان، نشان‌دهنده داشتن اراده برای گفت‌وگوهای صلح و برقراری آتش‌بس برای تأمین صلح پایدار و با عزت در کشور است، ولی حمله انتحاری امروز در کابل نشان می‌دهد که بازی‌های استخباراتی بزرگتری در جریان است.
همانگونه که یادآور شدیم پاکستان روی شبکه‌هایی همانند طالبان و شبکه حقانی اشراف کامل دارد و دور از باور نیست که این کشور می‌تواند نقش سناریست صلح‌پذیری طالبان را ایفا کند.
اکنون که در آستانه مذاکرات مستقیم میان دولت و گروه طالبان قرار داریم، انفجار در پایتخت بیشتر به یک بازی استخباراتی برای تخریب روند صلح نزدیک است تا عملکرد طرف متخاصم.
طالبان مسئولیت این رویداد را به دوش نگرفتند. ذبیح مجاهد سخنگوی این گروه در پیامی به خبرگزاری دید، گفت که انفجار صبح امروز در کابل کار آنان نیست.
با توجه به این که طالبان مسئولیت حمله را نپذیرفتند و یک روز پس از رهایی انس حقانی، به جرئت می‌توان مدعی شد که سازمان‌هایی از آغاز مذاکرات مستقیم دولت-طالبان هراس داشته و در پی ادامه بحران هستند. رهایی انس حقانی با وساطت پاکستان انجام شد، پس این سوال خلق می‌شود که کدام طرف از مدیریت روند صلح از سوی اسلام‌آباد هراس دارد، و چرا دقیقاً یک روز پس از رهایی حقانی چنین انفجاری سازماندهی می‌شود.
ارگ بایدمحتاط و هوشیار باشد، چه اگر با دیپلماسی دقیق و دوکتورین نیرومند با این گونه موارد برخورد نشود، صلح با طالبان چندان هم آسان نخواهد بود.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا