اسلایدشوسیاست

انگلا مرکل باری دیگر از تشبیه دولتش به نازی‌ها انتقاد کرد

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان بار دیگر انتقاد شدید خود را نسبت به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تکرار کرده‌است.

آقای اردوغان نحوه برخورد دولت فعلی آلمان را با رفتار این کشور در دوران نازی مقایسه کرده‌است.

به نقل از بی‌بی‌سی، خانم مرکل که در برلین و در پارلمان آلمان صحبت می‌کرد، گفت که چنین مقایسه‌هایی قابل تحمل نیست و باید متوقف شود.

صدراعظم آلمان چنین صحبت‌هایی را غم‌انگیز خواند و گفت واقعاً نمی‌خواهد اظهار نظری در این باره بکند.

رییس‌جمهور ترکیه مقامات آلمان را به دلیل لغو تجمع‌های انتخاباتی برای همه‌پرسی اصلاحات قانون‌اساسی ترکیه با حضور وزرای این کشور به داشتن”رفتاری مانند نازی‌ها” متهم کرده بود.

آلمان جمعیت بزرگی از مهاجران ترک دارد که تابعیت ترکیه را هم دارند و می‌توانند در همه‌پرسی رای بدهند.

آقای اردوغان قصد دارد با برگزاری این همه‌پرسی در ۱۶ اپریل اختیارات جدیدی به دست بیاورد.

در تازه‌ترین اظهار نظرها در این مورد بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت که ظاهراً آلمان در قبال همه‌پرسی آتی در ترکیه موضعی جانب‌دارانه گرفته است؛ اما او از تکرار مقایسه موضع دولت فعلی با آلمان نازی خودداری کرد.

تاکنون شماری تجمع در ارتباط با این همه‌پرسی در آلمان برگزار شده، هرچند دولت خانم مرکل تاکید کرده که قصد ندارد مانع از برگزاری آنها شود، اما در عین حال تاکید کرده که باید به تصمیم مقامات محلی آلمان در مورد این انجام این تجمعات احترام گذاشته شود.

روابط آلمان و ترکیه از زمان کودتای نظامی نافرجام ماه جون گذشته در ترکیه و پیامدهای آن رو به وخامت گذاشت. آلمان منتقد دستگیری‌های گسترده و پاک‌سازی در نهادهای دولتی پس از کودتا بوده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا