آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطامحمد نور:

اوضاع پیچیده است و اگر صلح نشود جبهه مقاومت دوباره ایستاد خواهد شد

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، در سفرش به دهلی‌نو از کمک‌های هند به جبهه مقاومت یاد کرده و گفته وقتی ایالات متحده افغانستان را ترک کند، پاکستان فضای بیشتری در این کشور به دست خواهد آورد.


به نقل از روزنامه هندو، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در سفرش به دهلی‌نو گفته است که هرگز کارهایی را که هند برای جبهه مقاومت انجام داد، فراموش نمی‌کند.
آقای نور با اشاره به حمله تروریستان به کنسول‌گری هند در شهر مزار شریف و کمک‌های هند در دهۀ ۱۹۹۰ به جبهه ملی مقاومت، وقتی در کنار احمدشاه مسعود برای سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ جنگید، گفته است: «وقتی بسیاری کشورها از تروریستان و طالبان حمایت می‌کردند، هند از مقاومت ملی پشتیبانی کرد. به عنوان والی، من شاید ۱۰ هزار سرباز تحت امر خود داشتم، اما احساس کردم که این مسئولیت شخصی من است تا دین خود را نسبت به مهمان‌نوازی‌های هند ادا کنم».
چهار سال بعد، آقای نور در یک ماموریت دیپلوماتیک وارد دهلی‌نو ‌شد و از هند می‌خواهد توجه بیشتری به اوضاع افغانستان داشته باشد، زیرا از این هراس دارد که اگر ایالات متحده کاملاً خارج شود، اوضاع وخیم‌تر شود و مذاکرات دوحه با طالبان ممکن پیشرفت نکند.
استاد عطا که پسرش «خالد» جوان‌ترین عضو تیم مذاکره‌کننده افغانستان در گفت‌وگو با طالبان است، نسبت به موفقیت این گفت‌وگوها خوشبین نیست.
وی گفته است: «اوضاع پیچیده است و برای همین دلیل من این‌جا هستم. من می‌خواهم از هند به خاطر دیپلوماسی فعالش در گذشته قدردانی کنم و از آن‌ها بخواهم فعال‌تر باشند. بدبختانه، با رفتن ایالات متحده، طالبان تهاجمی‌تر خواهد شد و پاکستان فضای بیشتری به دست خواهد آورد».
آقای نور در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که منظورش از دیپلوماسی فعال‌ چیست، گفته است که وی در دیدارهایش با مقامات هندی، از این کشور خواسته تا در «بازی بماند»‌، حضور پررنگ در ایجاد اجماع منطقه‌ای برای صلح داشته باشد، به تسهیل مذاکرات میان‌افغانی کمک کند و از دولت افغانستان پشتیبانی کند.
وی افزوده است که از دولت هند خواسته تا به گونه مستقیم با طالبان وارد گفت‌وگو شود تا «منافع هند را گسترش» و «نفوذ دیگران» را کاهش دهد.
رییس اجرایی حزب جمعیت همچنان گفته است که رهبران پیشین «مقاومت» اکنون با دولت غنی برای دفاع از افغانستان متحد هستند.
او افزوده است: «اگر نیاز شود، ما همه گردهم می‌آییم و دوباره می‌جنگیم. جبهه مقاومت پیشین نخواهد بود … اما مقاومت خواهد بود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا