آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانزنانگزارش

زنان:

اولویت کشور مبارزه با فقر است نه اعمال محدودیت بر زنان

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: روز سه شنبه هفته گذشته کابل شاهد دو تجمع اعتراضی زنان علیه آنچه اعمال محدودیت از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان بر زنان خوانده می‌شود، بود. این گزارش روایتی است پس از پراکنده شدن زنان از سوی نیروهای طا-لبان.

شماری از زنان در اعتراض به اعلامیه وزارت امربالمعروف و نهی از منکر که محدودیت‌هایی را بر زنان اعمال کرد، در دو گردهمایی اعتراضی خواستار لغو آن شدند. این زنان می‌گویند که اکنون اولویت کشور مبارزه با فقر و بحران گرسنگی است نه اعمال محدودیت‌های غیر انسانی بر زنان.
این زنان خواستار لغو محدودیت‌های اعمال شده هستند.
نادره امیری در صحبت به خبرگزاری دید گفت: زمانی که ما می‌خواستیم در نزدیک وزارت امربالمعروف و نهی از منکر به جمع زنان معترض بیپیوندیم افراد طا-لبان مانع رفتن ما شدند و تهدید کردند که اگر یک قدم دیگر بر دارید به شما شلیک خواهیم کرد.
امیری افزود طا-لبان حتی متوجه تماس تیلفونی ما بودند و وقتی که تیلفون را در دست مان می‌گرفتیم به سوی ما می‌آمدند و می‌گفتند که شما سند می‌‎گیرید و تهدید می‌کردند که تیلفون ما را به زور از ما بگیرند.
وی افزود بعد از گذشت چند دقیقه نیروهای طا-لبان تمام زنان را محاصره کردند و به شلیک‌های هوایی شروع کردند که در نتیجه آن دو تن از معترضان زن زخمی شد. او افزود که پیش از آغاز اعتراض و شعار دادن زنان افراد طا-لبان تمام خبرنگاران را بازداشت کردند و با خودشان بردند.
امیری در مورد بازداشت خبرنگاران گفت که طا-لبان یک خبرنگار را که می‌خواست مخفیانه از زنان عکس بگیرد بازداشت کرده و تیلفون وی را ضبط کردند و می‌خواستند او را با خودشان ببرند تا این که تمام زنان معترض ایستادگی کردند و خواستار آزادی آن خبرنگار شدند تا طا-لبان مجبور به رهایی وی شد.
وی گفت که وقتی طا-لبان ما را از ساحه با شلیک‌های هوایی پراکنده کردند یک ساعت دیگر به دنبال ما می‌آمدند تا مبادا زنان دوباره در جایی تجمع کنند و شعار بدهند.
امیری از کشورهای جهان خواستار وارد کردن فشارهای بیشتر بر طا-لبان است. او می‌گوید که افغانستان مشکلات خیلی جدی تر از حجاب زنان دارد که باید در اولویت امارت اسلامی باشد ولی طا-لبان می‌خواهند اول مشکل زنان را حل کنند.
پریسا سادات یکی دیگر از زنان معترض در صحبت به خبرگزاری دید گفت که زنان معترض خودجوش در واکنش به وضعیت بحرانی کشور و مخصوصاً قوانین وضع شده امارت اسلامی در مورد زنان خواستند به طا-لبان بگویند که این قوانین شما توهین به انسانیت و توهین به زنان است.
سادات همچنان گفت طا-لبان از صبح زود تدابیر جدی برای سرکوب اعتراض زنان گرفته بودند و وقتی که ما به محل برگزاری رسیدیم ده‌ها تن از افراد طا-لبان با سلاح‌های سنگین دور و بر ما را گرفتند و حتا اجازه شروع اعتراض را ندادند با آن هم ما منصرف نشدیم و مکان را تغییر دادیم بازهم افراد طا-لبان مانع شدند و مجال صحبت کردن را به ما ندادند.
وی گفت وقتی ما مکان برگزاری اعتراض را تغییر دادیم بازهم با افراد طا-لبان مواجه شدیم و این بار نیروهای طا-لبان آمدند و بنر و شعارهای ما را به زور پاره کردند و گفتند که بروید و گرنه شلیک می‌کنیم.
وی با انتقاد از وضع قوانین تازه از سوی امارت اسلامی برای زنان گفت: افغانستان امروز مشکلات خیلی جدی‌تر دارد، فقر و بیکاری بیداد می‌کند، مردم فرزندان شان را می‌فروشند، مردم از گرسنگی اعضای بدن شان را به فروش می‌رسانند ولی طا-لبان به جای رسیدگی به امورات کشور دغدغه حجاب زنان را دارند.
تمنا صدیقی از برگزار کنندگان اعتراضات روز سه‌شنبه در صحبت به خبرگزاری گفت: ما جمعی از زنان که می‌خواستیم اعتراض مان را در هماهنگی با گروه‌های دیگر در کارته سه راه‌اندازی کنیم ولی پیش از شروع تظاهرات نیروهای حوزه سوم امنیتی حدود ۱۲ تن از خبرنگاران را بازداشت و به سوی حوزه امنیتی می‌بردند.
گفتنی است که اخیراً وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طا-لبان محدودیت‌هایی بر گشت و گذار زنان وضع کرده و رانندگان را هشدار داده که از سوار کردن زنان بدون محرم و بد حجاب خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا