آخرین اخبارصحت

اولین واکسین مالاریا تایید شد

خبرگزاری دید: در یک اقدام و رویداد تاریخی، اولین واکسین معتبر بیماری مالاریا توسط سازمان جهانی صحت تایید شد.


مالاریا سالانه حدود نیم میلیون نفر را از بین می‌برد، اکثراً آن‌ها در صحرای افریقا هستند، از جمله ۲۶۰ هزار کودک زیر ۵ سال.
واکسین جدید ساخت شرکت «گلکسواسمیت‌کلاین»، سیستم ایمنی کودک را تحریک می‌کند تا پلاسمودیوم فالسیپاروم، مرگ‌بارترین عامل از میان پنج عامل بیماری مالاریا را خنثی کند.
سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه واکسین را تأیید کرد، اولین گام در فرایندی که باید منجر به توزیع گسترده‌ این واکسین در کشورهای فقیر شود.
داکتر پدرو آلونسو مدیر برنامه جهانی مالاریا از سازمان بهداشت جهانی گفت: داشتن یک واکسین مالاریای ایمن، نسبتا مؤثر و آماده برای توزیع «یک رویداد تاریخی» است.
واکسینی که «موسکیوریکس» نامیده می‌شود، اولین واکسین مالاریا نیست، بلکه اولین واکسینی است که برای بیماری‌های انگلی ایجاد شده است. انگل‌ها بسیار پیچیده‌تر از ویروس‌ها یا باکتری‌ها هستند و صد سال است که تلاش برای ساخت واکسین مالاریا در جریان است.
از آغاز تحقیقات برای یافتن واکسین مالاریا، واکسین‌های زیادی تولید شده که حتا موفق به گذشتن از آزمایشات بالینی نشده‌اند. پشه‌بند، گسترده‌ترین اقدام پیش‌گیرانه، مرگ‌ومیر مالاریا در کودکان زیر ۵ سال را تنها تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
واکسین جدید، حتا با کارآیی متوسط، بهترین پیشرفت جدید در مبارزه با این بیماری در چند دهه گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا