آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

صلاح‌الدین ربانی:

اگر در انتخابات تقلب شود، این بار کسی کوتاه نمی‌آید

رییس جمعیت اسلامی می‌گوید که اگر جلو تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گرفته نشود و با تقلب برخورد جدی صورت نگیرد، مطئناً این بار کسی کوتاه نمی‌آید.

رییس جمعیت اسلامی می‌گوید که اگر جلو تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گرفته نشود و با تقلب برخورد جدی صورت نگیرد، مطئناً این بار کسی کوتاه نمی‌آید.
به گزارش خبرگزاری دید، تجربه تلخ همه انتخابات‌های گذشته، به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ و انتخابات پارلمانی اخیر، باید چشم بصیرت همه را باز کرده باشد. همه باید درک کرده باشند که بی‌توجهی به تضمین شفافیت انتخابات و کار نگرفتن ازمیکانیزم‌های درست چه پیامدهای فاجعه باری دارد.
وی تصریح کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیامم به رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی این است که اگر جلو تقلب گرفته نشود و با تقلب برخورد جدی صورت نگیرد، مطئناً این بار کسی کوتاه نمی‌آید و هر فاجعه‌ای که فردا در افغانستان رخ بدهد، مسئول و پاسخ ده عواقب ناگوار آن در برابر قانون، تاریخ و مردم شما خواهید بود.
وزیر خارجه کشور اظهار داشت: با توجه به اهمیت انتخابات پیشرو در سرنوشت فردای شما، در انتخاب خویش دقت کنید تا بقای جامعه و افغانستان را تضمین و کشور را از رفتن به پرتگاه برهانید.
صلاح‌الدین ربانی گفت: صلح اصلی ترین نیاز و خواست همه ما است و از هر گامی که برای تحقق صلح برداشته شود، استقبال می‌کنیم.
ربانی افزود: نگاه ما به قضیه صلح از همان اول، سنجیده شده و عقلانی بود و پیوسته به صلح با عزت و عادلانه که همه طرف‌ها در آن برنده باشند، تأکید کرده‌ایم و در این زمینه دیدگاه روشن داشته‌ایم. نگاه ما به صلح ابزاری و به هدف رسیدن به قدرت و یا مخالفت با صلح به بهانه پاسداری از ارزش‌ها به هدف تداوم قدرت نیست.
وی تصریح کرد: ما همیشه از زمان دولت اسلامی افغانستان واضح گفته ایم که مشکل ما با طالب و یا هر کسی دیگر، شخصی نیست، بلکه به خاطر منافع مردم افغانستان است. پرسش اینجاست که چرا طالبان، اینقدر در معادلات منطقه ای و جهانی قابل محاسبه شده است که با احساس کاذب پیروزی، یک روز در یک پایتخت دیده می شوند و فردا در پایتخت دیگر.
وزیر خارجه کشور گفت: ما در چند سال اخیر بارها تأکید کردیم که برای موفقیت در پروسه صلح، بنیادی ترین کار، شکل دهی اجماع ملی در داخل نظام و کشور است، اما با آ نکه در این خصوص مسئولیت اصلی متوجه نظام است، در این راستا گامِ موثری ازسوی نظام برداشته نشد.
این چهره سیاسی می‌گوید: از آدرس جمعیت اسلامی بارها به رهبری دولت رسماً و واضح گفتیم که رهبری و مالکیت پروسه صلح متعلق به مردم افغانستان است و حتا اعلامیه دادیم که باید دولت به‌عنوان نماینده مشروع مردم، ابتکار عمل را بدست بگیرد و درین راستا در مشوره با احزاب و جریان‌های تاثیرگذار گام بردارد، ولی متأسفانه عده‌ای در رهبری حکومت، نه تنها به این امر توجهی نکردند بلکه فضای سیاسی را در این مورد به شدت چند قطبی و خصمانه ساخته و با قضیه صلح، برخورد کمپاینی کردند.
صلاح‌الدین ربانی گفت: با آنکه می‌دانیم رسیدن به اجماع ملی بدون در نظر گرفتن احزاب سیاسی، نمی‌تواند شکل بگیرد، برخی‌ها در مرکز ثِقل قدرت، به زعم خودشان دوره احزاب سیاسی را به سر رسیده می‌پندارند و کمتر ارزش و اعتبار به آن قایل اند.
ربانی افزود: انتظار ما از دوستان بین المللی افغانستان نیز همین است که با قضیه صلح افغانستان برخورد سطحی نکنند، ورنه پیامدش همان خواهد بود که پس از شکست کمونیزم در افغانستان رخ داد که جهان به هشدار‌های دولت اسلامی افغانستان در قبال تروریزم برخورد سطحی و ناسنجیده کرد و نتیجه‌اش، برهم خوردن ثبات و امنیت نظام بین الملل بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا