آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سیاسیون در هرات:

اگر صلح نشود، انتخابات فاجعه خلق می‌کند

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و برخی از اعضای شورای رهبری این حزب، در سفر به ولایت هرات گفته‌اند که اگر صلح نشود، انتخابات ریاست جمهوری شششم ماه میزان سال روان فاجعه خلق می‌کند.

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و برخی از اعضای شورای رهبری این حزب، در سفر به ولایت هرات گفته‌اند که اگر صلح نشود، انتخابات ریاست جمهوری شششم ماه میزان سال روان فاجعه خلق می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، به تاز‌گی جمعی از سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان با حضور در خانه‌ اسماعیل خان از اعضای کلیدی این حزب در هرات، با صحبت در مورد اتفاقات جاری در کشور، موقف شان را نسبت به انتخابات و گفت‌وگوهای صلح با طالبان اعلام کردند.
در این نشست مشوره‌ای که با دعوت محمد اسماعیل وزیر پیشین انرژی و آب راه‌اندازی شده بود، عطامحمد نور، بسم‌الله محمدی، احمدولی مسعود، عبدالستار مراد، کلیم‌الله نقیبی، یونس قانونی و برخی دیگر از چهره‌های حزب جمعیت حضور داشتند.
آقای نور، با ابراز امیدواری از سرگیری گفت‌وگوهای صلح هشدار داد که امریکا برای مردم افغانستان تلاشی جهت تامین ثبات نکرده است.
آقای نور در بخشی از سخنانش گفت: «ترامپ دایه‌ مهربان‌تر از مادر نمی‌شود و حرفش را پس می‌گیرد.»
رییس اجرایی جمعیت اسلامی، همچنان مجاهدین را تشویق به دوباره بیدار شدن کرد و گفت که به کسی اجازه‌ مدیریت سرنوشت کشور را نمی‌دهد.
او هم‌چنان با انتقاد از کارکرد رهبران فعلی دولت گفت که ارگ و سپیدار نتیجه‌ انتخابات پارلمانی گذشته را به «مسخره» گرفته و آن را تقسیم سیاسی کردند.
او همچنان به اشرف غنی تاخت و گفت که وی در پنج سال گذشته دستاوردی نداشته است. آقای نور هم‌چنان افزود که انتخابات را با حاشیه‌های فعلی آن قابل قبول نمی‌داند.
آقای نور درباره حکومت وحدت ملی به این نظر است که «بحران حاکمیت و مشروعیت» در نظام فعلی قابل قبول نیست و این حکومت بعد از ششم میزان بیشتر باعث بحران می‌شود.
به باور آنان گفت‌وگوهای صلح باید دوباره از سر گرفته شود در غیر آن انتخابات آینده، کشور را به آینده‌ای تاریک رهنمون می‌سازد. در همین حال، تاکید این اعضای جمعیت بر این شد که در ختم ششم میزان، دولت موقت انتقالی روی‌ کار آید و در مورد سرنوشت انتخابات و مشروعیت نظام بعدی تصمیم بگیرد.
در همین حال، یونس قانونی معاون پیشین رییس جمهوری در سخنانی افغانستان را در «لبه‌ پرتگاه سقوط» خواند. او تاکید کرد که برای مدیریت بحران مشروعیت و انتخابات باید تصمیم نهایی و مفید به نفع مردم کشور گرفته شود.
او هم‌چنان با یادآوری از حفظ نظام جمهوریت گفت که نگران شکست گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان است و آرزوی مردم به انجام رسیدن آن بود.
از سویی هم، احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلام کرد که وضعیت حاکم در کشور مولود سیاست‌های امریکا است.
آقای مسعود هم با پافشاری بر موضع اعضای جمعیت اسلامی، صلح و انتخابات را بحرانی خواند و تاکید کرد که روند گفت‌وگوهای صلح به دلیل «گنگ و مبهم» بودن به شکست انجامیده است.
اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب کشور با تاکید بر دوام زیاده از حد روند مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان گفت که نتیجه‎ آن از اول معلوم بود.
او خطاب به طالبان گفت که «خجالت بکشید» و سر پیش پاکستان و قطر خم نکنید بلکه در کنار مجاهدین قرار گرفته و برای حل مشکلات کشور آستین بر زنید.
با این همه، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود و روند صلح نیز از جانب امریکا متوقف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا