آخرین اخبارجهانسیاست

وزیر دفاع ترکیه:

اگر میدان هوایی کابل فعال نباشد افغانستان به یک کشور منزوی تبدیل می‌شود

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه می‌گوید که ۶ سال است که میدان هوایی کابل را مدیریت می‌کند و اگر این میدان هوایی فعال نباشد افغانستان به یک کشور منزوی تبدیل خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری دید: خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه امروز سه شنبه(۲۲ سرطان) گفته که از ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داریم و شش سال است که میدان هوایی کابل را مدیریت می کنیم.
او گفته اگر این میدان هوایی فعال نباشد، کشورها دیپلمات‌های شان را فرا می‌خوانند و افغانستان به یک کشور منزوی تبدیل خواهد شد.
وی در جمع خبرنگاران با بیان این که دیدارهای مقامات ترکیه و امریکا در سطوح عالی در مورد مدیریت و حفظ امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل گفت: «این میدان باید همواره دایر باشد، تمامی کشورها در این زمینه اتفاق نظر دارند. در غیر این صورت کشورها ناگزیر دیپلمات‌های شان را فرا می‌خوانند. این امر افغانستان را به یک کشور منزوی تبدیل خواهد کرد».
وزیر دفاع ترکیه اضافه کرد: «این موضوع افغانستان را در عرصه بین‌المللی دچار مشکل خواهد کرد. همچنین کسانی‌که ناچار به رفتن به خارج از کشور هستند، چگونه خارج خواهند شد».
آکار خاطر نشان کرد: «از ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داریم. ماموریت‌های تخریبی را عهده‌دار نشده و بیشتر خدمات مشاورتی، تعمیر، نگهداری و عمرانی عرضه کردیم. حدود ۶ سال است که میدان هوایی کابل را مدیریت‌ می‌کنیم. هدفمان مشارکت در روند ایجاد امنیت، ثبات و آرامش برداران افغان است».
آناتولی نوشته که وزیر دفاع ترکیه با اشاره به گفت‌وگوی تیلفونی خود با لوید جیمز آستین همتای امریکایی‌اش اظهار داشت: «ما مردم افغانستان را برادر خطاب می‌کنیم. با آن‌ها ریشه فرهنگی و تاریخی داریم. با توجه به وضعیت کلی، سیاسی و اجتماعی افغانستان در این زمینه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم. چارچوبی تعیین شده و رایزنی‌ها در این مورد ادامه دارد».
وزیر دفاع ترکیه در رابطه با گسترش کنترول طالبان در افغانستان گفت: «تمامی رویداهای مرتبط با این مسئله به ویژه تحولات موجود در مرز این کشور با تاجیکستان و ازبیکستان را از نزدیک پی‌گیری و همچنین موج مهاجرت احتمالی به سمت ترکیه را نیز ارزیابی می‌کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا