آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

حمدالله محب و علی شمخانی:

ایران خانه دوم ما است/ تهران قاطعانه از افغانستان حمایت می‌کند

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور در سفرش به تهران با علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار، محب ایران را خانه دوم افغان‌ها خوانده و شمخانی از حمایت قاطع تهران از افغانستان سخن زده است.

به گزارش خبرگزاری دید، در این دیدار حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور با ابراز خرسندی از سفر به ایران، آمادگی دولت و ملت افغانستان را برای گسترش همکاری و تعامل با دولت و ملت بزرگ ایران اعلام و از ایران به عنوان خانه دوم خود یاد کرد.
وی، همچنین با اشاره به حمایت‌های ایران و مهمان‌نوازی مردم آن کشور از مردم افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته گفت: دولت و ملت افغانستان همواره قدردان محبت‌ها، کمک‌ها و حمایت‌های ایران و ایرانیان بوده و خواهد بود.
آقای محب با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح در افغانستان افزود: متاسفانه علی‌رغم توافقات امضاء شده میان امریکا و طالبان ،حملات و اقدامات مخرب این گروه نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی نیز داشته است.
وی با تمجید ازنقش موثر ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان خاطر نشان ساخت: گروه طالبان با سوء استفاده از توافق با امریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادار سازی دولت افغانستان به تسلیم بود لیکن ما با تاکید بر مواضع اصولی و قانونی خود مقابل زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کردیم.
همچنان در این دیدار، آقای شمخانی با تبیین سیاست اصولی ایران مبنی بر تقویت حسن همجواری و برقراری روابط راهبردی با کلیه همسایگان خود تصریح کرد که افغانستان به دلیل اشتراکات و پیوندهای فراوان میان دو ملت از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است.
وی با ابراز مسرت از افتتاح راه آهن خواف – هرات و ابراز امیدواری از اینکه این پروژه بتواند نقش موثری در ارتقاء و تحکیم روابط دو کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد؛ ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها را حیاتی و اجتناب ناپذیر توصیف کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک دو کشوردر موضوعات مختلف، به ویژه مسئله گسترش تروریزم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل میان تهران – کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد.
وی با هشدار نسبت به تشدید و توسعه فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی که از این ناحیه برای مردم این کشور و دیگر کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد؛ بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشورها برای دفع شر کامل این غده سرطانی تاکید کرد.
قابل یادکرد است که حمدلله محب در سفر یک روزه خود به تهران با برخی دیگر از مقامات عالی سیاسی و امنیتی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا