آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

ایران خواستار خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان شد

سفیر و نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد خواستار خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان شده و حضور آنان را منبع بی‌ثباتی در افغانستان خوانده و گفت: خروج این نیروها باید برنامه ریزی شده و مسئولانه باشد و به خلاء امنیتی در افغانستان منجر نشود.

به نقل از فارس، مجید تخت روانچی سفیر ایران در ملل متحد در سخنرانی روز گذشته‌اش(جمعه ۲۸ قوس) در شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان، خواستار خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان شد.
آقای تخت روانچی گفت: چند دهه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان تنها از طریق یک روند جامع و فراگیر صلح بین ‌الافغانی، شامل تمام جناح‌های افغان از جمله طالبان و برخوردار از حمایت همسایگان و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان می‌یابد.
تخت روانچی اضافه کرد: روند صلح باید دستاوردهای گذشته به ویژه قانون اساسی کنونی، حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات، حق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین تعهد به مبارزه با تروریزم را حفظ و تقویت کند.
وی افزود: گفت‌وگوهای صلح و خشونت نمی‌تواند به موازات هم ادامه یابد و طالبان در واکنش به حسن نیت دولت افغانستان در مذاکرات صلح، باید حملات خود علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را متوقف کند.
تخت روانچی ادامه داد: ما از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و معتقدیم که پایان موفقیت‌آمیز آن منوط به انعطاف و صبر همه طرف‌ها و ترجیح دادن منافع مردم افغانستان بر سایر منافع است.
نماینده ایران همچنین گفت: ایران همچنان خواستار درگیر شدن جدی‌تر سازمان ملل در روند صلح افغانستان بوده و حاضر است در هماهنگی با آن سازمان، به موفقیت این روند کمک کند.
آقای تخت روانچی وضعیت امنیتی افغانستان به دلیل تهدید داعش و ادامه حملات تروریستی نگران کننده خوانده است.
نماینده ایران در ملل متحد، از حضور نیروهای خارجی نیز به عنوان جلوه‌ای از دخالت خارجی و یکی دیگر از منابع بی‌ثباتی افغانستان نام برد.
وی افزود: با این وجود، همانطور که بسیاری از کشورها تاکید کرده‌اند، خروج آنها باید برنامه‌ریزی‌ شده و مسئولانه باشد و نباید به خلاء امنیتی در افغانستان منجر شود. بر این اساس، همزمان با خروج نیروهای خارجی، باید از نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان حمایت شده و توان آنها تقویت شود.
با این حال، سفیر ایران در ملل متحد تعهد کشورش را در زمینه ساخت و ساز زیربناهای افغانستان و همچنان توسعه اقتصادی و تجارتی این کشور بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا