آخرین اخباراسلایدشوایرانسیاستمنطقه

ایران: در سال گذشته ۵ درصد حق‌آبه ما تامین شده/ طرفدار مذاکرات میان‌افغانی هستیم

خبرگزاری دید: وزارت خارجه ایران می‌گوید که در سال گذشته فقط ۵ درصد حقابه این کشور از رود هیرمند تامین شده است. این وزارت همچنان با حمایت از نشست میان‌افغانی در اسلو و مسکو، تاکید کرد که همواره طرفدار مذاکره و گفت‌وگوی میان‌افغانی بوده است.

خبرگزاری دید: وزارت خارجه ایران می‌گوید که در سال گذشته فقط ۵ درصد حقابه این کشور از رود هیرمند تامین شده است. این وزارت همچنان با حمایت از نشست میان‌افغانی در اسلو و مسکو، تاکید کرد که همواره طرفدار مذاکره و گفت‌وگوی میان‌افغانی بوده است.
به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه(۴دلو) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره جاری شدن آب بند کمال خان اظهار داشت: آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال‌های مختلف بحث شده، یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بین دو کشور امضا شده و لازم الاجرا و حقوقی است.
او افزود: علاوه بر این‌که اصول حقوق بین‌الملل شامل وفای به عهد و اصول حسن همجواری تأکید می‌کند که هرکس در افغانستان حاکم است این حق‌آبه را برای ایران و مردم منطقه و طبیعت منطقه قائل شود.
خطیب‌زاده ادامه داد: بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق‌آبه، بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است. در گفت‌وگوهای اخیر در تهران این مسئله مطرح شد. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق آبه ایران براساس این معاهده تامین شد و تاکنون هم حق آبه‌ای تامین نشده است.
وی گفت: آنچه به عنوان باز شدن سدهای آبی است باید از وزارت نیرو جزییات فنی را سؤال کرد. به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم این قرارداد ۱۳۵۱ تنها قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره نشست طا-لبان با ناروی و همچنین برگزاری نشست محرمانه در مسکو و مذاکرات بین الافغانی نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتکر گفت‌وگوهای بین الافغانی بوده و از روز اول تلاش کرده این گفت ‌وگوها شکل بگیرد و دو دور در تهران برگزار شد و در سفر هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به ایران هم گفت‌وگوهایی انجام شد و براساس گزارش رسیده این گفت‌وگوها خوب بوده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی گفت:‌ این گفت‌وگوها در هر شکل و در هر جایی ادامه یابد قطعاً جمهوری اسلامی ایران حامی آن است و آنچه در اسلو اتفاق می‌افتد، ایران به طور جدی همواره طرفدار گفت‌وگو و مسئولیت پذیر کردن هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بوده است و هر چه به مردم افغانستان کمک کند مورد حمایت ماست.
وی ادامه داد: مردم افغانستان امروز در سخت‌ترین شرایط در افغانستان قرار دارند و بیش از ۶۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر هستند و طبیعی است ایران به طور جدی مطالبه می‌کند که وجوه منجمد و مسدود شده مردم افغانستان به نفع این مردم آزاد شود تا مردم افغانستان از این سختی کمی خارج شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا