آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

بازدید بایدن از پنتاگون؛ موضوع پلان «بی» برای افغانستان است!

وقتی رییس جمهور بایدن امروز از پنتاگون دیدار کرد، اظهارنظرهای عمومی وی خوشبینانه بود، از نیروی کار ملکی و نظامی پنتاگون به خاطر کارهایی که برای امنیت مردم انجام می‌دهند، سپاس‌گزاری و با برجسته‌ کردن اهمیت داشتن اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست که رهبری این بخش را بر عهده دارد، از «ماه تاریخ سیاهان»(ماه فبروری در امریکا به عنوان ماه سیاهان معروف است) تجلیل نمود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: وی به عنوان نخستین رییس جمهور ۴۰ سال گذشته و با فرزندی که در ارتش خدمت کرده است، با مردان و زنان و نقش ارتش ارتباط شخصی دارد. بیش از ۴۰ درصد نیروهای فعال اعم از زن و مرد، رنگین‌پوست هستند و شما می‌شنوید که رییس جمهور بایدن احترام خاصی به تاریخ غنی اعضای خدمتی سیاه‌پوست‌ها قایل است.
اما وقتی بایدن و کاملا هریس با لوید آستین وزیر دفاع و «کاتلین هیکس» معاون جدیدش، جنرال مارک میلی و بقیۀ روسای مشترک خصوصی ملاقات می‌کنند، مهم‌ترین آجندا این است که در مورد مهلت خروج تمام نیروهای باقی‌مانده از افغانستان در کم‌تر از ۱۲ هفته، چه باید کرد؟
ناتو پاسخ می‌خواهد
تصمیم فقط در مورد ماندن ایالات متحده و حفظ ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در افغانستان برای شکار تروریست‌های القاعده و داعش شاخه خراسان نیست، بلکه شامل این موضوع نیز می‌شود که ۵ هزار نیروی ناتو که به نیروهای امنیتی افغانستان مشاوره و کمک می‌کنند، بماند یا خیر. ینس استولتنبرگ سر منشی ناتو به صراحت گفته است که این سازمان با ایالات متحده وارد افغانستان شده و با ایالات متحده از این کشور بیرون می‌شود.
اگر ایالات متحده واقعاً در کم‌تر از سه ماه خارج شود، ناتو و سایر شرکا با داشتن دو برابر سرباز در این کشور به زمان بیشتری برای خروج منظم نیاز دارند. وزرای دفاع ناتو هفته آینده نشست ویدئویی برگزار خواهند کرد و آن‌ها با اضطراب به هدایات لوید آستین گوش خواهند کرد.
طالبان تهدید به حمله کردند
از زمان امضای توافق‌نامۀ خروج ۲۹ فبروری توسط دولت قبلی امریکا، طالبان یک شرط را عملی کرده‌اند. آن‌ها از حمله به نیروهای خارجی که بخشی از ماموریت حمایت قاطع ناتو هستند، خودداری کرده‌اند.
در حقیقت، یک سال می‌گذرد که هیچ سرباز امریکایی در جنگ افغانستان کشته نشده است. آخرین مرگ در ۸ فبروری ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، وقتی دو سرباز در عملیاتی با نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت ننگرهار کشته شدند.
طالبان می‌گویند اگر ایالات متحده همان‌طور که تعهد کرد، خارج نشود با حملات طالبان روبرو خواهد شد.
ایالات متحده نباید پیروزی را به طالبان تقدیم کند
مشکل بزرگ این است که طالبان تعهدات خود را در توافق‌نامه که از آن‌ها می‌خواهد خشونت‌ را کاهش دهند و با حکومت افغانستان روی تقسیم قدرت با حسن نیت مذاکره کنند، عملی نکرده‌اند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون دو هفته پیش گفت: تا کنون به تعبیر مودبانه، طالبان در تعهدات خود کوتاهی کرده‌اند. من این را به رهبران طالبان می‌گویم: آن‌ها با کوتاهی در انجام گفت‌وگوی منطقی، مناسب و معتبر در میز مذاکره، تصمیم نهایی در مورد حضور نیروها را بسیار دشوارتر می‌کنند.
گروه مطالعاتی افغانستان تحت ریاست مشترک جنرال جوزف دانفورد رییس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا به دولت جدید توصیه کرده است تا «تلاش دیپلماتیک فوری» را برای تمدید مهلت خروج ماه می روی دست گیرد. این گروه هشدار داده است که ترک افغانستان در حال حاضر منجر به جنگ داخلی تمام عیار خواهد شد و دستاوردهای به دست آمده در عرصه حقوق بشر، تحصیل و صحت به ویژه برای زنان از دست خواهد رفت.
گزارش گروه مطالعاتی می‌گوید: توافق‌نامۀ فبروری ۲۰۲۰ دوحه و کاهش نیروها به وضوح نشان داد که ایالات متحده آماده خروج از افغانستان است. اما نباید پیروزی را به سادگی تقدیم طالبان کند.

نویسنده

جیمی مک‌انتایر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا