آخرین اخباراجتماعافغانستان

سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان:

بازگشت ۱میلیون مهاجر چالش‌های افغانستان را افزایش می‌دهد

اتحادیه اروپا در کابل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و شماری از مقام‌های حکومت افغانستان در کابل گردهم آمده و طی یک نشست مشترک تلاش کرده‌اند که راهکار مناسبی برای حل بحران مهاجرت جست‌وجو کنند.

به گزارش خبرگزاری دید، لورانس هارت، رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان گفت که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از یک میلیون مهاجر افغان از کشورهای مختلف به افغانستان برگشت خواهند کرد که برگشت آن‌ها چالش بزرگی برای حکومت افغانستان خواهد بود.

لورانس هارت در ادامه سخنان خود به حکومت وحدت ملی هشدار داد که اگر رهبران سیاسی حکومت به چالش‌های مهاجرین رسیدگی نکنند، برگشت‌کنندگان به صفوف مخالفان مسلح دولت خواهند پیوست.

رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت خاطرنشان کرد که سال ۲۰۱۷ میلادی سال خوبی برای مردم و حکومت افغانستان نبوده است و نیاز است تا گراف چالش‌های موجود، کاهش داده شود.

از سوی هم، مسئولان اتحادیه اروپا در کابل با تایید نگرانی‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت، می‌گویند که این اتحادیه مسئله مهاجرت را جدی گرفته است.

جورج کانینگهم، معاون سفیر اتحادیه اروپا در کابل نیز می‌گوید که اتحادیه اروپا تلاش کرد تا مهاجرین در کشورهای مختلف پذیرفته شود، اما تعداد کمی از آن‌ها پذیرفته شده و اکثریت آن ها برگشت داده خواهند شد.

این مسئول اتحادیه اروپا در کابل از جامعه جهانی خواست که جلو گسترش مهاجرت را بگیرد و در برابر سازمان‌های جرمی که مردم را به رفتن اروپا تشویق می‌کنند، مبارزه جدی کند.

در همین حال، سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و بازگشت‌کنندگان می گوید که برخی از همسایه‌گان افغانستان با موضوع مهاجرین به شکل سیاسی برخورد می‌کنند و حکومت وحدت ملی جز گفت‌وگو، دیگر راه حلی برای مهاجرین ندارد.

آقای بلخی ابراز نگرانی کرد که اکنون از ایران و پاکستان، مهاجرین به شکل اجباری اخراج می‌شوند که حتی از کشور ایران، روزانه به طور اوسط، ۳۰۰ مهاجر اخراج می‌شوند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پس از تنش‌های سیاسی میان کابل– اسلام‌آباد، حکومت پاکستان نیز به اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی روی آورده و روزانه صدها مهاجر را اخراج می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا