آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

باشندگان مزارشریف: هیچ کنترولی بر بازار و قیمت‌‌ها وجود ندارد

محمد محمدی- خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: شماری از شهروندان مزارشریف با ابراز نگرانی از بلند رفتن نجومی نرخ مواد اولیه در این این شهر، می‌گویند که با وجود گذشت چهارماه از حاکمیت طا-لبان، هیچ کنترولی روی بازار و قیمت‌ها وجود ندارد.

با گذشته چهارماه از حاکمیت دوباره طا-لبان در کشور، اکنون باشندگان مزارشریف از بلند رفتن بی پیشینه نرخ‌ مواد اولیه شاکی بوده و می‌گویند که طا-لبان تاکنون هیچ تغییراتی در بازار و نرخ‌ها اعمال نکرده‌اند.
علی‌اکبر خلیلی از فعالان مدنی و اجتماعی در بلخ می‌گوید، پس از ۴ ماه استقرار «امارات اسلامی» درافغانستان نه تنها تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی ایجاد نشده بلکه روز به روز به این معضل اضافه می‌شود.
او فقر و بیکاری و فرار جوانان نخبه از کشور و مسدود شدن دارایی‌های ارزی کشور از سوی امریکا و قطع کمک‌های بشردوستانه را چالش‌های بزرگ در زمستان پیش رو می‌خواند.

به باور او، مردم از حکومت طا-لبان توقع دارند که جلو بلند رفتن بهای دالر و احتکار و گرانفروشی را گرفته بازارها را کنترول کنند.
تاج محمد شیرزاد فعال مدنی در بلخ می‌گوید: پس از ۴ ماه حکومت امارات اسلامی همه چیز درحال رکود و فروپاشی بوده و ازوضعیت روحی گرفته تا به اوضاع بد اقتصادی، کار، وظیفه و تمام منابع درآمد مردم و همچنان نرخ مواد اولیه نیز افزایش یافته است.


وی می‌گوید، اوضاع مردم به حدی در حال خراب شدن است که بعضی ها راضی به فروش اعضای بدن شان و اطفال شان شده‌اند تا این که یک لقمه نان برای اعضای باقی مانده فامیل شان مهیا سازند.
داوود غلامی باشنده شهر مزارشریف به خبرگزاری دید می‌گوید: مردم به طرف یک فاجعه بزرگ می‌روند اگر جامعه جهانی و کشورهای همسایه کمک‌های بشر دوستانه شان را ادامه ندهند ما شاهد یک بحران بزرگ در کشور خواهیم بود.

اما ذبیح الله نورانی سرپرست ریاست اطلاعات فرهنگ طا-لبان برای بلخ به مردم وعده می‌دهد که در آینده نزدیک اقتصاد کشور به شکل عادی برگشته و مردم بدون کدام نگرانی به کارهای شان ادامه خواهند داد.
گفتنی است که افت بی سابقه ارزش پول ملی در برابر دالر در دو سه هفته اخیر، قیمت مواد اولیه را در بازارهای کشور به صورت بی پیشینه و نجومی افزایش داد که شکایات مردم را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا