آخرین اخبارجهان

بالاگرفتن تنش‌ها میان ترکیه و هالند

پس از آنکه دولت هالند به هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه اجازه نشست در میدان هوایی روتردام را نداد، روابط میان این دوکشور عضو ناتو به شدت پر تنش شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از رادیو آزادی، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز گذشته با عصبانیت، هالندی‌ها را«بقایای نازی» و«فاشیست‎ها» خواند و تهدید کرد که عمل بالمثل انجام خواهد داد.
وی افزود: حکومت هالند هیچ چیزی در باره سیاست و دیپلوماسی بین‌المللی نمی‎داند.
این انتقادات تند پس از آن اراد شده که روز گذشته هالند به هواپیمای حامل مولود چاوش اغلو، وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود به میدان هوایی شهر روتردام را نداد.
همچنان دولت هالند به فاطمه کایا، وزیر امور خانوادگی ترکیه نیز اجازه ورود به خاک کشورش را نداده است.
هدف از سفر چاوش اغلو به هالند، اشتراک در گردهمایی کمپاین برای همه پرسی ماه اپریل تعدیل قانون اساسی این کشور بود. همه پرسی که اگر رای لازم را بیاورد قدرت و صلاحیت‌های اردوغان را افزایش می‌دهد.
احمد ابوطالب، شهردار روتردام گفت که قبلاً به انقره اطلاع داده بودیم، به دلیل مسائل امنیتی و بر هم خوردن نظم عمومی، وزیر خارجه ترکیه نمی‌تواند در گردهمایی این شهر اشتراک کند.
ارک روته، نخست‌وزیر هالند، گفته‌های اخیر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در باره این کشور را دیوانه‌وار و به دور از چوکات خواند و گفت که این درست نیست، وزیران ترکیه در خاک ما کمپاین کنند.
وی افزود که ما با مقامات ترکیه در این باره صحبت کردیم و به آنان گفتیم که مخالف این دیدارها هستیم. برای وزیران ترکیه مناسب نیست که در میان شهروندان هالند کمپاین کنند، هرچند شاید برخی از آنان گذرنامه ترکی داشته باشند.
نخست‌وزیر هالند خواستاو روابط رسمی با ترکیه شد و گفت برای بهبود این روابط هر چه در توان دارد به کار خواهد گرفت.
در تازه‌ترین اقدام، دولت ترکیه سفارت هالند در انقره را تعطیل و به سفیر این کشور، که در خارج از ترکیه تعطیلات خود را می‌گذراند، گفته است که به این کشور بر نگردد.
تنها هالند نیست که از راه‌اندازی چنین گردهمایی‌های جلوگیری می‌کند، بلکه اتریش، سویس و جرمنی نیز مخالفت خود را با راه‌اندازی این کمپاین‌ها ابراز داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا