آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

بایدن می‌خواهد برخی دستورات جنجالی ترامپ را لغو کند

منبع: بی‌بی‌سی فارسی
گزارش شده است که جو بایدن قصد دارد پس از در اختیار گرفتن قدرت در ماه جنوری، با یک رشته‌ دستورات اجرایی، ضمن لغو برخی اقدامات جنجالی دونالد ترامپ، وضعیت را به حالت قبل بازگرداند، از جمله الحاق دوباره به توافقنامه آب و هوایی پاریس و همچنین عضویت مجدد در سازمان بهداشت جهانی. تاکنون اشاره‌ای به بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی نشده‌ است.
گمان می‌رود دستورات آقای بایدن شامل صدور یک رشته فرمان‌های اجرایی خواهد بود؛ دستورهای مکتوبی که رییس جمهور به سازمان‌های دولت فدرال می‌دهد و نیازمند تصویب کنگره نیست. هدف آن‌ها لغو سیاست‌های بحث انگیز دولت ترامپ است.

به گزارش رسانه‌های امریکایی اینها شامل موارد زیر است:
• آقای بایدن دوباره به توافق اقلیمی پاریس خواهد پیوست، که امریکا روز چهارشنبه رسماً از آن خارج شد
• او تصمیم دولت ترامپ برای خروج امریکا از سازمان بهداشت جهانی را لغو خواهد کرد
• او به مقررات منع سفر شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران پایان خواهد داد
• او یک سیاست دولت باراک اوباما را دایر بر اعطای موقعیت مهاجرت به مهاجران بدون مدرک که به عنوان کودک وارد امریکا شده‌اند احیا خواهد کرد
آقای بایدن که پیروزی او روز شنبه پیش‌بینی شد هم اکنون مشغول پیش بردن برنامه‌هایش برای به دست گرفتن قدرت در ماه جنوری است.
مقابله با همه گیری ویروس کرونا اولویت اصلی
تیم جو بایدن رییس جمهور منتخب امریکا می‌گوید که مقابله با همه گیری ویروس کرونا اولویت اصلی او بعد از پیروزی مقابل دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا خواهد بود.
تیم آقای بایدن با اعلام اولین گام‌های دوره انتقال قدرت، گفت که تست کرونا در سطح گسترده تری انجام خواهد شد و دولت از مردم خواهد خواست ماسک بزنند.
او همچنین بر اقتصاد، مقابله با نژادپرستی و تغییر اقلیم تمرکز خواهد کرد.
آقای ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و پیروزی آقای بایدن هنوز رسمی نیست چون شمارش آرا در ایالات کلیدی ادامه دارد، با این حال شبکه های عمده خبری و موسسات تحقیقاتی با توجه به وضعیت آرا تا اینجا او را برنده انتخابات قلمداد می کنند.
آقای بایدن شنبه شب در اولین سخنرانی به عنوان رییس جمهور منتخب گفت که اکنون «وقت التیام» زخم های کشور است و قول داد که «کشور را نه دچار شکاف بلکه متحد کند». او خطاب به هواداران آقای ترامپ گفت: «باید از دشمن دانستن مخالفان خود دست برداریم».
به علاوه جو بایدن و کامالا هریس بدون فوت وقت، یک وبسایت و یک حساب توییتر برای دوره انتقال قدرت راه انداخته‌اند.
با در نظر گرفتن این که بایدن چهل و ششمین رییس‌جمهوری امریکا خواهد بود شناسه توییتری @Transition۴۶ برای این کار انتخاب شده و این حساب تاکنون توییت‌هایی را در ارتباط با دوره انتقال (تا ۲۰ جنوری که بایدن در مراسم تحلیف حاضر می‌شود) منتشر کرده و در آن‌ها از اولویت‌های این تیم گفته است.
تیم بایدن وبسایت «دوباره بهتر بسازیم» را هم راه انداخته که شامل نقشه‌هایی برای «اطمینان از انتقال موفق قدرت از تیم کنونی حاضر در کاخ سفید به تیم بایدن-هریس» است. به نوشته این وبسایت تیم انتقال قدرت بایدن و هریس با «یک تیم مشاوران متنوع و رهبرانی قابل احترام و کارمندانی از بخش‌های مختلف» همکاری می‌کند.
نتیجه پیش بینی شده انتخابات به این معنی است که آقای ترامپ به اولین رییس جمهور از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بدل می شود که یک دوره خدمت می‌کند.
در تحولی دیگر، جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق امریکا با تبریک گفتن به آقای بایدن به مردم امریکا اطمینان داده است که انتخابات منصفانه برگزار شده و نتیجه روشن است.
پرهیز دونالد ترامپ از رسانه‌ها و ادامه ادعاهای توییتری
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا که از زمان اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهارنظر علنی نکرده است بار دیگر در یک رشته توییت مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت «دزدها» هر جا «که مهم بود هر رایی را که توانستند دزدیدند.»؛ ادعایی که برای آنها مدرک و یا شواهدی ارایه نداده است.
در همین حال، ستاد انتخاباتی آقای ترامپ و وکلای حزب جمهوری‌خواه اقدام‌های حقوقی برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات در ایالت‌های تعیین‌کننده را آغاز کرده‌اند.
آقای ترامپ که بارها بدون ارائه دلیل و مدرک مدعی تقلب در انتخابات شده، نوشت «بهترین شرکت نظرسنجی بریتانیا» امروز گفته است غیرممکن است جو بایدن در برخی ایالت‌ها بیشتر از باراک اوباما رای آورده باشد. هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.
او همچین در توئیتر نوشت «شهادت‌نامه‌های رسمی» که حاکی از تقلب در انتخابات هستند باید بررسی شوند.

آقای ترامپ به رای قاضی دادگاه عالی ساموئل آلیتو اشاره کرد که «رای‌هایی را که بعد از مهلت قانونی رسیده‌اند جدا کنند» که به گفته آقای ترامپ شامل «گروه بزرگی» از آرا می‌شود.
رای قاضی آلیتو مربوط به مهلت قانونی نبوده است بلکه مربوط به جدا کردن رای‌هایی بوده است که بعد از روز انتخابات رسیده‌اند.
دادگاه عالی پنسیلوانیا مهلت دریافت رای را ششم نوامبر یعنی سه روز بعد از انتخابات تعیین کرده بود. حزب جمهوری‌خواه دو بار درخواست تجدید نظر کرد؛ بار اول ناموفق بود اما بار دوم صدور حکم به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات موکول شد. دو روز پیش حزب جمهوری‌خواه دوباره این موضوع را مطرح کرد و قاضی آلیتو دستور داد مسئولان برگزاری انتخابات تمام رای هایی را که بعد از روز انتخابات دریافت کرده‌اند جدا کنند.
به نظر می‌رسد این تصمیم برای رسیدگی به شکایت‌های احتمالی آتی باشد و بیشتر کارشناسان می‌گویند بعید است در صورت شکایت، دادگاه تغییری در نتیجه بدهد.
آقای ترامپ همچنین نوشت در شهرهایی مثل دیترویت و فیلادلفیا مشکلاتی در انتخابات وجود داشته و «اشکال سیستماتیک» در معتبر شناختن رای‌ها بر «کل نتیجه انتخابات» اثر گذاشته است.
این در حالی است که ناظران بین‌المللی و همچنین بازرسان سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی می‌گویند دلیلی برای تخلف سیستماتیک در رای‌گیری و رای‌شماری در انتخابات امریکا نیافته‌اند.
آقای ترامپ و حزب جمهوری‌خواه هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته‌اند و هارمیت دیلان یکی از اعضای تیم حقوقی آقای ترامپ به بی‌بی‌سی گفت «اعلام پیروزی یا پذیرفتن شکست برای همه زود است» و مردم امریکا باید منتظر تکمیل روند شمارش آرا بمانند.
او همچنین گفت تا تمام رای‌ها شمرده نشوند و نتیجه چالش‌های حقوقی مشخص نشود اجماع نظری حاصل نخواهد شد.
رودولف جولیانی وکیل آقای ترامپ هم از کاربران توئیتر خواسته است حدس بزنند چگونه «هشتصد هزار رایی که دونالد ترامپ در شب انتخابات جلو بوده با صدها هزار رای پستی که بدون حضور ناظران حزب جمهوری‌خواه شمرده شده خنثی شده است.» او نوشت در این باره به دادگاه شکایت خواهد کرد.
برخلاف آنچه آقای جولیانی نوشته مشخص شده ناظران حزب جمهوری‌خواه در شمارش آرا حضور داشته‌اند و فقط در فیلادلفیا دادگاه اجازه داده فاصله آن‌ها با شمارندگان رای کمتر شود.
وکیل آقای ترامپ همچنین در کنفرانسی خبری در فیلادلفیا گفت شبکه‌های خبری نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کنند بلکه «دادگاه» است که نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند.
بر خلاف گفته آقای جولیانی تنها در انتخابات سال ۲۰۰۰ نتیجه انتخابات را دادگاه تعیین کرد چون طبق قانون فاصله رای دو نامزد بسیار نزدیک بود و در نهایت نتیجه انتخابات را حدود پانصد رای در ایالت فلوریدا تعیین کرد. اما فاصله رای آقای بایدن با آقای ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز بیش از آن است که با اقدام حقوقی بتوان نتیجه را تغییر داد.
از روز انتخابات وکلای حزب جمهوری‎خواه و ستاد انتحاباتی آقای ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، میشیگان و جورجیا حداقل ده شکایت به دادگاه برده‌اند. از پنج شکایتی که در پنسیلوانیا مطرح شده سه شکایت هنوز در دست بررسی است اما دادگاه‌ها دیگر شکایت‌ها را وارد ندانسته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا