آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستفرهنگ عامه

عطامحمد نور:

با زبان و هویت ما بازی‌ نکنید!

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی در پیوند به درج زبان فارسی در فورم دریافت شناسنامه‌های برقی به عنوان زبان خارجی، هشدار داده که با «زبان و هویت ما بازی نکنید!». آقای نور افزوده که این اقدام، از سوی عناصر مخرب سر زده و باید هرچه زودتر اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی در پیوند به درج نام زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در فورم دریافت شناسنامه‌های برقی، می‌گوید که با زبان و هویت ما بازی نکنید.
روز گذشته تصاویری از فورم ثبت نام برای دریافت شناسنامه‌های برقی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن زبان فارسی با دو نام «فارسی» و «تاجکی» در لیست زبان‌های خارجی قرار گرفته بود.
این موضوع واکنش‌های زیادی را از سوی فرهنگیان و جوانان بر انگیخت و فضای مجازی را پر کرد.
در بخشی از این پیام آقای نور آمده: «اگر این کار نابخردانه درحد یک اشتباه هم صورت گرفته باشد، گناه عظیم، خبط تاریخی و بازی با هویت و تمدن بشری بخش اعظم مردم این سرزمین و زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشور است که زبان فارسی دری را در کنار زبان پشتو به عنوان زبان رسمی پذیرفته. تکرار این مکررات بیهوده، برنامه‌ای است که به سود هیچ قوم و گویندگان زبان‌های ملی و رسمی این کشور نیست».
متن کامل پیام:
ای زبان فارسی، ‌ای دُرّ دریای دَری
ای تو میراث نیاکان،‌ ای زبان مادری
در تو پیدا فَرّ ما، فرهنگ ما، آیین ما
از تو برپا، رایتِ دانایی و دانشوری
کابل و تهران و تبریز و بخارا و خُجند
جمله، ملک توست تا بلخ و نشاپور و هری
جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی
تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری
فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند
قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری
زبان فارسی دری با قدامت تاریخی چند هزار ساله، نمادی از فرهنگ و تمدن بشری در جهان شناخته شده است. گویندگان این زبان در افغانستان حضور گسترده دارند و صاحبان این ملک اند. درج این زبان بنام فارسی و تاجکی به عنوان زبان «خارجی» در اوراق رسمی یکی از نهادهای حکومتی افغانستان، تلاش برخی عناصر مخّرب و خود فروخته برای برهم زدن روحیه وحدت ملی و هم‌زیستی مسالمت آمیز مردم این کشور است.
اگر این کار نابخردانه درحد یک اشتباه هم صورت گرفته باشد، گناه عظیم، خبط تاریخی و بازی با هویت و تمدن بشری بخش اعظم مردم این سرزمین و زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشور است که زبان فارسی دری را در کنار زبان پشتو به عنوان زبان رسمی پذیرفته.
تکرار این مکررات بیهوده، برنامه‌ای است که به سود هیچ قوم و گویندگان زبان های ملی و رسمی این کشور نیست.
این‌گونه رفتارها نه تنها از عظمت و جایگاه ارجمند زبان فارسی نمی‌کاهد که به رشد هیچ زبان دیگر و گوینده‌های آن نیز تاثیری ندارد.
لازم به تذکر است که زبان فارسی، دری و تاجیکی همه یک زبان و دارای گویش یا لهجه‌های جداگانه است و در عین حال زبان فارسی متعلق به یک قوم نبوده، بلکه به یک حوزه تمدنی تعلق دارد.
بهتر است برای رشد همه‌ زبان‌های این کشور بصورت یکسان توجه و کار ثمر بخش صورت گیرد تا بستر مناسب ملت سازی را فراهم کنیم. در کنار آن توقع می‌رود هرچه زودتر این خطای نابخشودنی اصلاح گردد، در غیر آن موضوع را از مجاری رسمی دنبال خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا