آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

هیئت مذاکره‌کننده دولت:

بحث اداره موقت اصلاً مطرح نشده است/ طالبان بدون عذر موجه میز مذاکره را ترک کرده‌اند

اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت می‌گویند تاکنون هیچ گونه بحثی در باره اداره موقت، از جانب هیچ طرفی در میز مذاکره مطرح نشده است. همچنین این اعضا می‌گویند اظهارات هیئت طالبان در مسکو برای انحراف افکار عامه است و اگر در این مورد حرفی دارند باید روی میز مذاکره مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری دید، رسول طالب عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت در دوحه امروز یک‌شنبه(۱۲ دلو) در یک نشست خبری آنلاین، گفت: طالبان میز مذاکره را بدون عذر موجه رها کرده و به بهانه انحراف افکار عامه بهانه‌های غیرموجه مطرح می‌کنند.
او در باره اظهارات عضو مذاکره‌کننده طالبان در مسکو مبنی بر این که اگر رییس جمهور استعفا دهد، آتش‌بس می‌کنند، گفت: استانکزی در میز مذاکره غیرحاضر است، اظهارات او در مسکو برای انحراف افکار عامه است، طرف طالبان در آجندای رسمی شان چنین بحثی را مطرح نکرده است.
این عضو مذاکره‌کننده افزود: برای ما مبنا و مهم اظهارات رسمی طالبان است که در میز مذاکره مطرح می‌کنند، در مسکو حرف‌های تبلیغاتی داشتند، اگر طالبان در این مورد حرفی داشته باشند باید در میز مذاکره آن را مطرح کنند.
او در باره این ادعاها که طالبان تمایلی به پیش برد دور دوم گفت‌وگوها ندارند، گفت: هیئت مذاکره‌کننده طالبان به این نتیجه رسیده که معضل افغانستان تنها از راه مذاکره می‌تواند حل شود.
رسول طالب با بیان اینکه توقف خون‌ریزی فوریت دارد، گفت: نزد ما توقف خون‌ریزی فوریت دارد، تا آخرین امیدهایی که برای دست یافتن به صلح وجود داشته باشد، هیئت مذاکره کننده دولت در میز مذاکره حضور خواهد داشت.
همچنین در این نشست شریفه زرمتی عضو دیگر مذاکره‌کننده دولت، گفت: خواست طالبان مبنی بر کنار رفتن ریئس‌ جمهورغنی برای ما قابل قبول نبوده و فرافکنی برای انحراف افکار عامه است.
ابهام در تعریف طالبان از نوعیت نظام اسلامی
غلام فاروق مجروح نیز در این نشست صحبت می‌کرد، او پیشنهاد طالبان برای نوعیت نظام آینده را مبهم خوانده و گفت: طالبان تا هنوز در باره نظامی که در آجندای مذاکره مطرح کرده‌، تعریف روشن ارایه نکرده‌اند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از آغاز دور دوم مذاکرات صلح افغانستان نزدیک به یک ماه گذشته است، اما تاکنون هیئت‌های هردو جانب روی آجندای مذاکرات به توفق نرسیده است.
اخیراً، شماری از اعضای مذاکره‌کننده طالبان به کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه سفر کرده و با مقامات آن کشورها در باره مذاکرات صلح گفت‌وگو کرده‌‌اند. عباس استانکزی عضو هیئت طالبان در مسکو گفت که اگر رییس جمهور غنی از سمتش استعفا دهد این گروه آتش‌بس را می‌پذیرد.
اما اعضای مذاکره‌کننده دولت این اظهارات را عوام‌فریبانه خوانده و می‌گوید طالبان اگر چنین حرفی دارند، باید آن را به صورت رسمی روی میز مذاکره مطرح کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا