آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

برای طالبان جنگ جاری بُن‌بست نیست

مخالفان مسلح دولت موقف برتر از کابل و کاخ سفید در میدان نبرد دارد و تازمانی که این گروه ناگزیر به مذاکره نشود، دست از جنگ بر نمی‌دارد و در پشت میز مذاکره جدی ظاهر نمی‌شود.


جنگ افغانستان به عمر هژده سال رسید. هیچ روزنه‌ای مبنی بر پایان این نبرد طولانی دیده نمی‌شود. مردم افغانستان بیشتر از هر آدرس دیگر قربانی این نبرد هستند. تلفات نظامیان و غیر نظامیان در این جنگ تکان دهنده و نگران کننده است.
در دو سال اخیر تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا این جنگ پایان یابد، اما شوربختانه تاکنون این سعی و تلاش نتیجه ملموسی در پی نداشته است. نشست‌های گوناگون در کشورهای منطقه برای پایان جنگ در افغانستان برگزار می‌شود و شده است.
به تازه‌گی نشستی در روسیه به همین منظور انجام شد. برخی از منابع خبر می‌دهند که نمایندگان طالبان در این اجلاس یک بار دیگر تاکید روی خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان کردند؛ چیزی که تاکنون بارها از جانب این گروه مطرح شده است.
در این نشست، جای حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا خالی بود. این امر فرصتی است برای مانور سیاسی طالبان. جنگ هژده ساله برای حکومت افغانستان و حامیان آن به ویژه امریکا به مرحله بُن‌بست استراتژیک رسیده است. هر دو جناح تلاش دارد که از این بُن‌ُبست به نوعی بیرون شود و پیروز این نبرد باشد.
به باور نویسنده، جنگ جاری برای طالبان بُن‌بست نیست. روی همین دلیل این گروه برای مذاکره زیاد عجله به خرج نمی‌دهد. حرف تحلیلگران سیاسی هم دقیقاً همین است. منابع سیاسی می‌گویند که مخالفان مسلح دولت موقف برتر از کابل و کاخ سفید در میدان نبرد دارد و تازمانی که این گروه ناگزیر به مذاکره نشود، دست از جنگ بر نمی‌دارد و در پشت میز مذاکره جدی ظاهر نمی‌شود.
قوت طالبان همین ادعا را اثبات می‌کند. در گزارش تازه سیگار آمده است که مخالفان بر بیشتر از ۵۰ درصد از جغرافیای کشور تسلط دارد. دبیر کل نیروهای ناتو چندی پیش در یک نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت تلاش آن‌ها در کشور برای پایان جنگ است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا