آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

محب:

برخی تلاش‌ها از جانب پاکستان آغاز شده، ولی هنوز از طالبان حمایت می‌کند/ زمان برگزاری نشست استانبول معلوم نیست

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که برخی تلاش‌ها اخیراً از جانب پاکستان در جهت روند صلح افغانستان آغاز شده، ولی هنوز به گونه گسترده از طالبان حمایت می‌شود. آقای محب همچنان گفت که هنوز زمان برگزاری نشست استانبول و این که چه کسانی در آن اشتراک خواهند کرد، مشخص نیست.


به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور امروز شنبه(۱۸ثور) در یک نشست خبری با مسئولان بلندپایه نظامی گفت که به رغم اختلافات موردی و کوچک در میان سیاسیون کشور، رهبران گروه طالبان شدیداً دچار اختلاف هستند. آقای محب تصریح کرد که هنوز زمان برگزارش نشست استانبول نیز مشخص نیست.
محب: اختلافات سیاسیون تنها در افغانستان نیست؛ بلکه در تمام جهان وجود دارد که سیاسیون با هم رقابت داشته باشند و طالبان نیز اختلافات دارند در میان شان برای رسیدن به قدرت.
او افزود که زمان برگزاری نشست استانبول و این که چه کسانی در آن اشتراک می‌کنند معلوم نیست و پس از عید که کار روی برگزاری آن آغاز شد. معلومات را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
محب در بخشی از سخنانش تصریح کرد که جنگ طالبان در برابر نظام افغانستان مشروعیت ندارد و از دید جامعه جهانی و علمای اسلامی مردود و نا مشروع است.
مشاور امنیت ملی به این باور است که گروه طالبان جنگ را به سود خود می‌بیند و از همین خاطر علاقه‌ای به صلح ندارد؛ زیرا رهبران این گروه برای رسیدن به قدرت جنگ می‌کنند.
او تاکید می‌کند که اگر طالبان یگان پاسگاه را نیز سقوط بدهند، توانایی ایستادگی در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را ندارند و ایستاده شده نمی‌توانند.
او به جنگجویان گروه طالبان گفت که خود را قربانی اهداف و برنامه‌های قدرت طلبانه رهبران شان نکنند و بیایند همانند مردم عام به زندگی نورمال آغاز کنند.
جنگ ما برای صلح است:
حمدالله محب در مورد برنامه‌های دولت افغانستان برای صلح می‌گوید که جنگ ما برای صلح و استقرار امنیت است و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در برابر گروهی می‌جنگند که اعمال تروریستی انجام می‌دهد، در قاچاق مواد مخدر دخیل است، در جرایم سنگین دخیل است و به نیابت از استخبارات منطقه می‌ جنگد.
محب افزود که هسته مرکزی و شوراهای تصمیم‌گیری طالبان در پاکستان است و برای زیر فشار قرار دادن پاکستان، دولت افغانستان با جامعه جهانی کار می‌کند.
محب: ما با جامعه جهانی در مورد این مسئله دوامدار کار می‌کنیم که هسته طالبان در کجا است و از کجا مواد منفجره را به دست می‌آورند و در کجا آموزش می‌بینند و رهبران طالبان در کجا هستند؛ حال معلوم است که تیم مذاکراتی طالبان زمانی که مذاکره متوقف می‌شود کجا می‌روند و با کی مشوره می‌کنند.
به باور محب، پاکستان هم زیر فشار است و در لیست خاکستری تمویل تروریزم(FATF) قرار دارد.
او در مورد همراهی پاکستان در روند صلح گفت: اخیراً پاکستان هم برخی تلاش‌ها را آغاز کرده و آرزو داریم که نتیجه بدهد ولی همچنان از طالبان حمایت می‌شود، برای آن تجهیزات فراهم می‌شود و مواد منفجره در اختیار شان قرار می‌گیرد.
او گفت که مردم افغانستان در پشت نظام ایستاده‌اند و اگر طالبان فکر می‌کنند که واقعیتی جز خودشان در کشور وجود ندارد، پس اشتباه می‌کنند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا