آخرین اخبارجهانسیاست

برنی سندرز خواستار آزادی فوری دارایی‌های منجمد شده افغانستان شد

خبرگزاری دید: سناتور دموکرات امریکا از دولت این کشور خواسته است که فوراً میلیاردها دالر پول منجمدشده‌ افغانستان را برای جلوگیری از مرگ میلیون‌ها نفر آزاد کند.


برنی سندرز در توییتی نوشته است که افغانستان با یک فاجعه انسانی روبه‌رو است و دولت بایدن برای جلوگیری از این فاجعه دارایی‌های مسدودشده‌ افغانستان را آزاد کند.
با تسلط طا-لبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرد. علی‌رغم درخواست‌های مکرر طا-لبان، امریکا هنوز برای آزادسازی این مقدار پول آمادگی نشان نداده است.
پیشتر شماری از قانون‌گذاران و حامیان حقوق بشر امریکایی هم از دولت بایدن خواسته‌ بودند که تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان را به دلیل خلق فاجعه انسانی، به گونه فوری لغو کند.
آنان استدلال کرده بودند که تحریم‌ها بر افغانستان جنگ‌زده، سبب شده است که میلیون‌ها نفر با قحطی روبه‌رو شوند و ممکن است که امسال تلفات غیرنظامیان بیش‌تر از ۲۰ سال جنگ در این کشور باشد.
اخیراً آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم گفته است که زمستان سرد و دارایی‌های منجمدشده‌ افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا