آخرین اخبارمطالب معلوماتی

بزرگ‌ترین مغاره زیرآبی جهان کشف شد

دانشمندان مکزیکی بزرگ‌ترین سیستم مغاره جهان را که ۳۷۴ کیلومتر وسعت داشته و پر از آثار تمدن «مایایی» است، در زیر آب کشف کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، «گولیرمو دی آندا» باستان‌شناس موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک می‌‌گوید:« این مغاره را تونل زمان نامیده‌اند که شما را به ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش می‌برد.»
این باستان‌شناس مکزیکی گفته است:« این مغاره بزرگ مهم‌ترین سایت باستان شناسی شناخته شده در جهان است. در این مغاره بیش از صد متن تاریخی یافت شده که در میان آن‌ها شواهدی از اولین مهاجران امریکا، حیوانات منقرض‌شده و البته فرهنگ مایا وجود دارد.»
تمدن مایایی به تمدنی گفته می‌شود که در حدود ۸هزار سال پیش از میلاد در امریکای جنوبی شکل گرفت و دارای خط، کتابت، نجوم و تقویم و سیستم کشاورزی بود.
در تقویم این تمدن باستانی، جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان می‌رسید که از نظر دیرینه‌شناسان شباهت‌های زیادی با تمدن «زردشتی» در شرق دارد.
از آثار برجسته برجا مانده از این تمدن، هرم بزرگی است که هم‌اکنون در مزیک وجود دارد و هنوز اسرار زیادی را در خود نگهداشته است.

گفته شده این باستان‌شناس مکزیکی طی چندین دهه، مغاره‌های زیر آب را در خط ساحلی کاراییب شبه جزیره یوکاتان در مکزیک کاوش کرده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا