آخرین اخباراجتماعافغانستان

بسته شدن بیش از ۴۰ مرکز صحی در میدان وردک از سوی طالبان

کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده است که طالبان ۴۲ مرکز صحی وابسته به این کمیته را در ولایت میدان‌وردک بسته‌اند.

کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده است که طالبان ۴۲ مرکز صحی وابسته به این کمیته را در ولایت میدان‌وردک بسته‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، این کمیته امروز چهارشنبه (۲۶سرطان) با نشر یک خبرنامه گفته است که در پی عملیات نیروهای دولتی بر یک مرکز صحی مربوط به کمیته سویدن در منطقه تنگی سیدان میدان‌وردک، طالبان این کمیته را مجبور کرده است تا تمام مراکز صحی و شفاخانه‌هایش را در این ولایت مسدود کند.
این کمیته گفته است که درخواست طالبان برای مسدودسازی مراکز صحی به صورت مستقیم به کارمندان محلی کمیته سویدن سپرده شده است.
کمیته سویدن هم‌چنان گفته است که به دلیل تهدید طالبان مجبور شده است تا از ۷۷ مرکز صحی وابسته به این کمیته، ۴۲ مرکز آن را در شش ولسوالی میدان‌وردک مسدود کند. براساس اطلاعات این کمیته، با بسته بودن این شفاخانه‌ها، روزانه ۵۷ هزار بیمار از دسترسی به خدمات صحی محروم می‌شوند که شامل زنان و کودکان هستند.
سونی مانسون مسئول کمیته سویدن در افغانستان گفته است که بستن مراکز صحی و محروم کردن مردم از دریافت خدمات صحی، نقض آشکار از حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. او تأکید کرده است که مراکز صحی به روی مردم باید دوباره گشوده شود و طرف‌‎های جنگ نیز از اقداماتی که به صورت عمدی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، خودداری کنند.
با این حال، کمیته سویدن گفته است که تلاش می‌کند تا این مراکز صحی دوباره باز شود. این کمیته از رهبران طالبان نیز خواسته است تا روی بازگشایی مراکز صحی توافق کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا