آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بلخ؛ از امنیت مثال زدنی تا بحران ناامنی

شکوهمند- خبرگزاری دید
ولایت بلخ در شمال کشور به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زون شمال یکی از ولایات با اهمیت استراتژیک برای دولت مرکزی و گروه‌های هراس‌افکن بوده است. در گذشته نه چندان دور، ولایت بلخ الگویی برای بازسازی، توسعه شهری و انسانی و همچنان امنیت صد در صدی بود، اما دو سه سالی می‌شود که این ولایت شدیداً ناامن بوده و تمام باشندگان آن از ناامنی شکایت دارند. هم گراف جرایم جنایی در سطح شهر مزارشریف و هم گراف ناامنی‌های تروریستی و حضور گروه طالبان در ولسوالی‌های این ولایت و حومه های شهر مزارشریف به شدت بلند رفته است.

هم اکنون حومه‌های شهر مزارشریف امن نیست چون گروپ‌های مسلح طالبان حضور دارند و داخل شهر نیز به شدت از سوی گروه‌های جرمی ناامن شده است.
دزدی‌های شبانه، اختطاف، قتل‌های جنایی و مبایل دزدی از جرایمی است که همه روزه در مزارشریف رخ می‌دهد و نهادهای امنیتی تاکنون نتوانسته‌اند جلو آن را بگیرند.
همچنان ۹ ولسوالی بلخ با عملاً زیر کنترول مخالفان مسلح دولت است و هرازگاهی طالبان مسلح به حومه‌های شهر می‌آیند و با تهدید تجار و سرمایه‌داران، اخاذی می‌کنند.
در غرب مزارشریف، بیرون از کمربند بلخ حوزه نفوذ و حضور طالبان است و مسافرانی که به سوی جوزجان، سرپل، فاریاب و ولسوالی‌های بلخ، دولت‌آباد، چاربولک و چمتال می‌روند، شاهد هستند که از موترها طالبان محصول می‌گیرند.

چندی پیش مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله نیز به ولایت بلخ رفته بود. او ۶ آمر حوزه و ۲ فرمانده قطعات پولیس را از وظیفه برکنار کرد تا بهبودی در وضعیت امنیتی به وجود آید، ولی تاکنون تغییری مشاهده نمی‌شود.
اما به تازگی کابل تصمیم گرفت والی جدیدی برای بلخ بگمارد. فرهاد عظیمی به تازگی از رییس جمهور غنی جانشین محمد اسحاق رهگذر والی پشین این ولایت شد. آقای عظیمی هفته گذشته کارش را آغاز کرد و تعهد نمود که علیه حلقات جرمی در این ولایت مبارزه قاطع می‌کند. هرچند هنوز کمتر از یک هفته از استقرار آقای عظیمی به عنوان والی بلخ گذشته، ولی مردم انتظار دارند که مدیر جدید شان فراوان عرق بریزد تا بلخ به گذشته برگردد.
گذشته بلخ:
سخن بر سر گذشته تاریخی بلخ نیست، تاکنون هیچ ماشینی اختراع نشده که در زمان به عقب سفر کنیم و به بلخ تاریخی در زمانه ابن سینا و مولوی و ابوشکور و رابعه و تا زردشت برویم، مراد از گذشته این است که به زمان مدیریت عطامحمد نور در بلخ برگردیم و یک ولایت و شهر امن و امان داشته باشیم. شهر و ولایتی که امنیت و بازسازی و ترقی و تعالی آن مثال زدنی بود.
انتظار مردم:
بلخ آدرس زیارت و تفریح و فرهنگ و سیاست و اقتصاد کل افغانستان است. اگر بلخ امن و مترقی باشد، افغانستان صحتمند می‌باشد، ولی اگر بلخ بیمار باشد، افغانستان به شدت رنجور می‌شود. مردم بلخ و حتا کل افغانستان انتظار دارند که والی جدید بلخ بتواند امنیت را به این ولایت برگرداند، چرخه اقتصادی آن را راه اندازد آرامش و رونقی را که مردم این ولایت سزاوار آن بودند، دوباره احیا کند.
والی جدید بلخ زاده مزارشریف است و از پیچ و خم مسایل قومی، فرهنگی، امنیتی و مدیریتی این ولایت به خوبی آگاه. او حمایت دولت مرکزی، چهره‌های برجسته سیاسی همانند عطامحمد نور و اکثریت قاطع شهروندان مزارشریف را با خود دارد. توقع این است که والی جدید با استفاده از پوتانسیل علمی و اکادمیک و سیاسی که در عقبه‌اش دارد، مدیری مدبر، قاطع، متعهد و مسئول باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا