آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

بند امیر؛ آدرس تابستانی تفریح و شادی و گردشگری

هزاران تن از شهروندان کشور که در ایام تعطیلات عید فطر برای تفریح و بازدید از پارک ملی بندامیر به ولایت بامیان سفر کرده‌اند، می‌گویند که بندامیر بهشت افغانستان است.

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، همه سال به گرم شدن هوا هزاران تن از از سراسر کشور برای تفریح و بازدید از جاذبه‌های طبیعی ولایت بامیان به این ولایت سفر می‌کنند که در میان تمام جاذبه‌ها پیکرهای بودا و پارک ملی بندامیر بیشتر گردشگران را به خود جذب می‌کنند.
سید انور رحمتی والی ولایت بامیان می‌گوید که طرح کمربند سبز بندامیر در حال کار است و با تکمیل شدن این برنامه، پارک ملی بندامیر به بهترین شکل سرسبز خواهد شد.
باشندگان روستاهای بندامیر با استقبال از پروژه کمربند سبز بندامیر می‌گویند که دولت باید چنین پروژه‌ها را در ولایت بامیان مخصوصاً در بندامیر بیشتر سازد تا گردشگران که از خارج و داخل به بندامیر می‌آیند لذت ببرند.
چندی پیش والی بامیان طرح اصلاح سازی بند هیبت را اجرا کرد که با این اقدام بند هیبت که بیشترین بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند پاک کاری شد و تمام قایق‌ها و تایرهای موتری که در کنارهای این بند بود، از آنجا انتقال دادند.
جاوید خیرخواه یکی از بازدیدکنندگان از پارک ملی بندامیر می‌گوید که ما به خاطر آرامش و فرار از جنگ و انتحار و انفجار به بهانه عید فطر به اینجا آمدیم تا چند روز از آب و هوای اینجا و مناظرش لذت ببریم.
او می‌گوید با آن که هوای بندامیر هنوز هم سرد است ولی شهروندان با علاقه زیاد از سراسر کشور آمده‌اند. جاوید می‌گوید که او با تمام اعضای خانواده‌اش به بندامیر آمده است چون از هوای آلوده و فضای انفجاری کابل خسته شده است.
ابراهیم یکی از دکانداران بندامیر می‌گوید، امسال بر خلاف تمام سال‌ها مردم خیلی زودتر به بندامیر هجوم آورده است و تعداد شان خیلی زیاد است. او می‌گوید در مقایسه با سال‌های قبل امسال که کرونا هم مانع مردم می‌شد، ولی بازدیدکنندگان بندامیر خیلی بیشتر از پیش است.
ابراهیم می‌گوید اگر حضور مردم این گونه ادامه یابد در فصل تابستان جای برای خوابیدن پیدا نخواهد شد.
خاطره سادات یکی دیگر از بازدیدکنندگان بندامیر می‌گوید: « من در کابل زندگی می‌کنم. در کابل هر روز اخبار جنگ است، اخبار ترور است، اخبار سقوط ولسوالی ها است، اخبار انتحار است، اخبار کرونا است وو…. ما از تمام این ها فرار کردیم و به بهشت کشورمان ( بندامیر) پناه آوردیم».
سادات می‌گوید: با آنکه هوای بندامیر هنوز هم کمی سرد است، ولی ویژگی‌های خاص خود را در تمام فصل‌ها دارد. بندامیر بهشت کشور است و باید برای حفاظت از آن و ترویج فرهنگ گردشگری در این ولایت بیشتر از پیش کار شود.


او از تمام مسئولان و از همه بازدیدکنندگان می‌خواهد که در پاک نگهداشتن بندامیر مثل خانه خودشان کوشا باشند و هر باری که از یک میز در بندامیر استفاده می‌کنند فکر کنند استفاده کننده بعدی یکی از اعضای خانواده‌ خودشان است.
با این همه، مسئولان پارک ملی بندامیر می‌گویند که عرضه کنندگان خدمات توریستی پارک ملی بندامیر امسال به صورت گسترده آمادگی‌های لازم را جهت پذیرایی از گردشگران روی دست گرفته‌اند.
پیش از این قایق‌ها در بند هیبت ( پیش زیارت) جا داده شده بود که باعث ازدحام و در مواردی باعث به آب افتادان کودکان نیز می‌شد و همچنان با استفاده زیاد از پلاستک و تایرهای موتر، ماهی‌های این بند از بین رفته بود. مسئولان ولایت بامیان امسال تمام این قایق‌ها را به بند پودینه انتقال دادند که هر کسی بخواهد در بندامیر قایق سواری کند می‌تواند به بند پودینه و پنیر برود و از آلودگی بند هیبت جلوگیری کنند.
سید انور رحمتی والی بامیان می‌گوید که انتقال قایق‌ها از بند هیبت به خاطر جلوگیری از آلودگی و پاک بودن این بند است که از سوی مسئولان به گونه جدی نظارت خواهد شد.
والی بامیان همچنان گفت که ولسوال ولسوالی یکاولنگ جهت کنترول و نظارت از وضعیت عمومی و روند عرضه خدمات توریستی و تفریحی از پارک ملی بندامیر در هماهنگی با ادارات ذیربط روزانه به صورت متواتر کار می‌کند.
محمد حسینی که می‌گوید از ولایت میدان وردک به بندامیر آمده است می‌گوید که در کابل زندگی می‌کند و با سپری شدن ماه رمضان و برای گذراندن تعطیلات عید فطر به بهشت افغانستان آمده است.
او بند امیر را بهشت افغانستان عنوان می‌کند و می‌گوید که مردم خسته از جنگ افغانستان باید برای فراموش کردن دردها و رنج‌های شان به اینجا بیایید و چند روزی را خوش باشند.
گفتنی است که سالانه صدها هزارتن از سراسر کشور و هزاران تن از گردشگران خارجی به ولایت بامیان سفر می‌کنند و از جاذبه‌های بامیان دیدن می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا