آخرین اخبارجهانسیاست

به دنبال امضای سند همکاری ایران و چین، کاخ سفید به اعمال تحریم‌های بیشتر هشدار داد

سخنگوی کاخ سفید در باره امضای سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت که هرچند این سند تاکنون از سوی ایالات متحده بررسی نشده، ولی در صورت نیاز به آن با تحریم‌های بیشتر پاسخ داده خواهد شد.


به نقل از یورونیوز، وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران یک توافق‌نامه بلند مدت با چین امضا کرده است آیا دولت امریکا همچنان همان سیاست را در قبال ایران به ویژه از نظر بازگشت به توافق هسته‌ای دارد، گفت: «ما در این برهه از زمان هنوز توافق ایران و چین را بررسی نکرده‌ایم. آن را بررسی می‌کنیم و مطمئن می‌شویم اگر هرگونه تحریمی نیاز است اعمال شود».
وی تصریح کرد با توجه به اینکه هنوز بسته توافقی بین ایران و چین را ندیده‌اند رویکرد این کشور در قبال ایران تغییر نکرده است.
خانم ساکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رییس جمهور امریکا مایل است بخشی از تحریم‌های ایران را تا حدی لغو کند، گفت: «این موضوع مورد بررسی نیست. ما بر بازگشت به یک رویکرد دیپلماتیک با اعضای توافق‌نامه هسته‌ای که البته چین عضوی از آن است متمرکز هستیم».
جو بایدن رییس جمهور امریکا روز گذشته درباره توافق ایران و چین گفته بود یکسال است نسبت به این موضوع دغدغه دارد. سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «رییس جمهور دغدغه این موضوع را دارد. دیروز از او در این باره سوالی پرسیده شد».
سند برنامه همکاری جامع ایران و چین روز شنبه (۷ فروردین) به امضای محمد جواد ظریف و وانگ یی، وزیران خارجه دو کشور رسید؛ سندی که به منظور عملیاتی کردن بند ششم بیانیه مشترک رییس جمهور دو کشور در سال ۱۳۹۴ با هدف ارتقای عملی روابط دو کشور در سطح مشارکت جامع راهبردی و فراهم کردن بستر توسعه همه جانبه همکاری‌های دو کشور تدوین شده است. امضای این سند واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج ایران در پی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا