آخرین اخبارجهانروند صلحسیاستصلح

امریکا:

به زودی با طالبان برای توقف جنگ در افغانستان رایزنی می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که نماینده این کشور در امور افغانستان طی هفته جاری با مقام‌های سیاسی طالبان در دوحه قطر دیدار می‌کند تا از آنها بخواهد که عملیات نظامی را متوقف کنند.


وزارت خارجه امریکا خبر داد که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان طی هفته جاری با مقام‌های سیاسی طالبان دیدار خواهد کرد تا از آنها بخواهد عملیات نظامی را متوقف کرده و درباره راه‌حل سیاسی مذاکره کنند.
در حالی که گروه طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که هفتمین مرکز ولایت را نیز به کنترول خود در آورده، اما دولت بایدن این موضوع را شفاف ساخت که هیچ تصمیمی برای متوقف کردن خروج خود از افغانستان ندارد. این در حالی است که جنگنده‌های امریکایی تقریباً هر روز به انجام حملات هوایی علیه طالبان می‌پردازند تا مانع از پیشروی سریعتر طالبان شوند.
در مقابل، مقام‌های امریکایی از نیروهای امنیتی افغانستان خواسته‌اند تا به پاخاسته و از برتری‌هایی که دارند استفاده کنند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز شب گذشته در کنفرانسی خبری گفت که نیروهای افغانستانی باید ثمره دو دهه آموزش‌ها و سرمایه‌گذاری امریکا را نشان دهند.
وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما قطعا هر جا و هر زمان که ممکن باشد از هوا از آنها حمایت خواهیم کرد اما این حمایت جایگزین رهبری بر روی زمین نیست. این حمایت جایگزین رهبری سیاسی در کابل نبوده و جایگزینی برای استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که ما می‌دانیم آنها دارند نمی‌شود».
زلمی خلیل‌زاد در حال حاضر در دوحه قطر حضور دارد، جایی که مقام‌های سیاسی طالبان نیز حضور داشته و گفت‌وگوهای صلح میان آنها و دولت افغانستان در سپتمبر گذشته آغاز شد.
این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و تنها دو طرف متعهد به ادامه مذاکرات شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا