آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمصاحبه

بورسیه‌های تحصیلی به مستحقین نمی‌رسند


شماری از شهروندان از روند توزیع بورسیه‌های تحصیلی دولتی در کشور ناراض هستند و توزیع بورسیه‌های تحصیلی را به اساس ارتباطات شخصی می‌دانند.
سید تقی حسینی، یک‌تن از آموزگاران دانشگاه خصوصی توزیع بورسیه‌های تحصیلی دولتی را به اساس سهمیه‌بندی‌ها می‌داند و می‌گوید:« پروسه آزمون از سوی وزارت تحصیلات عالی جهت معرفی دانش‌آموزان به بورسیه‌های تحصیلی در خارج از کشور شفاف نیست و در روند توزیع بورسیه‌های دولتی ضعف مدیریتی وجود دارد و افراد به اساس تعلقات شخصی به بورسیه‌ها معرفی می‌شوند.»
به گفته آقای حسینی، سهمیه‌بندی‌ها در روند تحصیلی کشور بحران‌زا است و سبب ضعف تحصیلی در کشور شده و نیز باعث می‌شود که افراد مستحق از حق اخذ آن محروم شوند.
آقای حسینی تاکید می‌کند که توزیع بورسیه‌ها به اساس مسایل سیاسی صورت می‌گیرد و از حکومت می‌خواهد که در محو و کاهش این معضل سعی جدی کند.
سید محمد تقی موسوی، یک‌تن از آموزگاران دیگر، پیامد روند توزیع بورسیه‌های تحصیلی را برای آینده تحصیلی کشور و شهروندان ضعف و بحران جدی می‌داند و می‌گوید:« افرادی که به اساس سهمیه و ارتباطات شخصی به بورسیه‌های دولتی قبول می‌شوند، اکثریت آن‌ها واجد شرایط نیستند و توانایی پیشبرد دروس در آن‌ها وجود ندارد و باعث می‌شود که یک فرد ناتوان در جامعه تقدیم شوند.»
به گفته آقای موسوی، افرادی که شایسته‌گی پیشبرد و مستحق اصلی این بورسیه‌ها محسوب می‌شوند، بنا بر نداشتن تعلقات سیاسی با افراد پرنفوذ، از کسب این امتیازات بی‌بهره می‌مانند و موجودیت این معضل در روند تحصیلی کشور چالش بزرگ را به وجود خواهد آورد.
اما مسئولان وزارت تحصیلات عالی این ادعاها را که مبنی بر موجودیت فساد در روند توزیع بورسیه‌های تحصیلی دولتی وجود دارد، رد می‌کنند.
در همین حال، عبدالقهار جواد، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به خبرگزاری دید می‌گوید:« در مقرره‌های وزارت تحصیلات عالی، سهمیه‌ی خاص برای افراد بلندپایه وجود ندارد و توزیع بورسیه‌های تحصیلی برای تقاضا کننده‌هایی در نظر گرفته می‌شود که واجد شرایط کشور میزبان باشند.»
آقای جواد تاکید می‌کند که در صورت موجودیت فساد در عرصه توزیع بورسیه‌های دولتی، وزارت تحصیلات عالی در این‌باره تحقیق خواهد کرد.
این در حالی‌ست که شهروندان و تقاضا کننده‌گان بورسیه‌های تحصیلی دولتی از روند توزیع بورسیه‌ها نگران هستند و آن‌ها با اشتراک و سعی پی‌هم در این آزمون‌ها به موفقیت نایل نشدند. به باور آن‌ها، نداشتن ارتباط با افراد بلندپایه و پرنفوذ کشور، یکی از دلایل عمده راه پیدا نکردن به این پروسه است.
خبرگزاری دید- شمیمه احدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا