آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بُن‌بست انتخاباتی غزنی شکسته شد؟

مشکل انتخابات غزنی تاریخ برگزاری آن نیست و نهاد برگزار کننده انتخابات باید متوجه این مسئله باشد. چالش انتخابات در غزنی چگونگی برگزاری آن است.


 

سومین دور انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور با انبوهی از کاستی و تقلب برگزار شد. حتی کمیسیون انتخابات پذیرفته است که انتخابات پارلمانی را نتوانسته مدیریت کند. انتخابات پارلمانی با ۵ هزار مشکل همراه بوده است.
این روزها بیشتر حرف‌های انتخاباتی روی چگونگی برگزاری انتخابات در پایتخت کشور می‌چرخد. کمیسیون انتخابات اعلام کرده که تمامی کارمندانی که در انجام انتخابات پایتخت نقش داشتند برکنار می‌شوند و با استخدام نیروهای جدید، آرای مرکز بازشماری و بررسی می‌شود.
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات ولایت غزنی به صورت سه حوزه برگزار خواهد شد. این تصمیم کمیسیون با موجی از اعتراضات مواجه شد. جامعه مدنی، نماینده‌گان فعلی غزنی و حلقات سیاسی تصمیم کمیسیون را قومی و سیاسی تعریف کردند.
بر بنیاد قانون انتخابات، هر ولایت کشور یک حوزه انتخاباتی شمرده می‌شود. به علت ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات غزنی از انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان جدا شد. کمیسیون انتخابات روز گذشته رسماً اعلام کرد که انتخابات غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در بهار آینده برگزار خواهد شد.
کمیسیون انتخابات بُن‌بست انتخاباتی غزنی را حل نکرده، سخن از برگزاری انتخابات می‌زند. این موضوع خود نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات هیچ گونه محاسبه دقیق و شفاف ندارد. مشکل انتخابات غزنی تاریخ برگزاری آن نیست و نهاد برگزار کننده انتخابات باید متوجه این مسئله باشد. چالش انتخابات در غزنی چگونگی برگزاری آن است.
سهل‌انگاری کمیسیون انتخابات با مسائل انتخاباتی یک بار دیگر اعتماد به این کمیسیون را تهدید می‌کند. رهبری کمیسیون باید با نهادهای جامعه مدنی، نماینده‌گان فعلی غزنی و مردم این ولایت زیر یک چتر جمع شود و رایزنی کند. وقتی مشکل حل و فصل نشده است، تاریخ برگزاری انتخابات چه دردی را درمان خواهد کرد؟
اکنون انتظار می‌رود که کمیسیون انتخابات با درس عبرت گرفتن از انتخابات ۲۸ میزان، در مورد انتخابات غزنی طوری تصمیم بگیرد که در نتیجه آن جنجال انتخاباتی این ولایت برطرف شود.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا