آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرزنان

تحقیق تازه:

بیش از ۶۰ درصد دختران پیش از ۱۵ سالگی مکتب را رها می‌کنند

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه که تحت عنوان «بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالش‌ها و فرصت‌ها» امروز منتشر کرد، می‌گوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل می‌کنند و ۲۶ درصد دختران بعد از آن.

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه که تحت عنوان «بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالش‌ها و فرصت‌ها» امروز منتشر کرد، می‌گوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل می‌کنند و ۲۶ درصد دختران بعد از آن.
به گزارش خبرگزاری دید، نتایج تحقیق همچنین نشان می‌دهد که برای ۶۴ درصد این دختران، مردان خانواده تصمیم ترک تحصیل را می‌گیرند و تنها ۳۶ درصدشان به دلایل مختلف خودشان تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند.
به اساس نتایج این تحقیق که از گفت‌وگو با ۱۳۷۳ دانش آموز، والدین، معلمین، مسئولان آموزش و پرورش، مسئولان وزارت حج و اوقاف، فعالان جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار و بدخشان به دست آمده، ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را دختران تشکیل می‌دهند و فیصدی دختران باسواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین‌تر است.
نویسندگان این تحقیق می‌گویند که شمولیت دختران نسبت به پسران از دوره ابتدایی به دوره لیسه ده درصد کاهش می‌یابد.
در این تحقیق آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سال‌های اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالش‎های زیادی رو به رو است. ۴۸ درصد جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد رسم و رواج‌های ناپسند از جمله نبود آموزگار زن، خشونت‌های خانوادگی، فاصله زیاد تا مکتب و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانواده‌ها و فقر، دلیل ترک تحصیل این دختران خوانده شده است.
ترتیب کنندگان این تحقیق از حکومت خواسته‌اند که برنامه ملی را برای منع ازدواج کودکان تطبیق کند و در فراهم سازی تسهیلات برای آموزش و پرورش دختران بیشتر بکوشد. از پارلمان افغانستان نیز خواسته شده که بودجه کافی برای وزارت معارف اختصاص داده و تعلیم و تربیه دختران را در اولویت‌ها قرار دهند. برنامه‌های آگاهی دهی عمومی، دادخواهی برای رفع چالش‌ها و برگزاری برنامه‌های سواد حیاتی برای زنان از دیگر خواست‌های محققین این نظرسنجی است.
در همین حال، میرویس بلخی وزیر معارف کشور امروز در مراسم نشر گزارش یاد شده، نتایج آن را تایید کرده و گفت آن‌ها برای حل مشکلات مطرح شده کارهایی را انجام داده‌اند و به عنوان نمونه از ترتیب پالیسی تعلیم دختران و زنان، ساخت مکاتب دخترانه بیشتر، استخدام معلمان زن بیشتر، اولویت دادن به زنان در برنامه‌های سواد آموزی و فراهم سازی امکانات بهداشتی لازم یاد کرد.
حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان می‌داد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیری‌های مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب می‌ترسند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌داد که ‌این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا