آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادث

بحران افغانستان؛

بیش از ۸۰۰ غیر نظامی، قربانی حملات عمدی تروریستی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که براساس یافته‌های ابتدایی این نهاد، در شش ماه اول سال جاری میلادی، بیش از ۸۰۰ غیر نظامی در حملات عمدی بر غیرنظامیان کشته و یا زخمی شده‌ است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که براساس یافته‌های ابتدایی این نهاد، در شش ماه اول سال جاری میلادی، بیش از ۸۰۰ غیر نظامی در حملات عمدی بر غیرنظامیان کشته و یا زخمی شده‌ است.
به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز پنج‌شنبه (۱۲ سرطان) اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری میلادی ۱۸ مورد حمله به علمای دینی، ۱۳ مورد حمله بر کارکنان صحی، ۱۱ مورد حمله بر اعضای سیستم قضایی، شش مورد حمله بر فعالان جامعه مدنی، پنج مورد حمله بر نهادهای غیردولتی و سه مورد حمله بر خبرنگاران به ثبت رسیده است، مسئولیت حدود نیمی از این حملات به طالبان نسبت داده شده است.
در اعلامیه‌ یوناما که به تازگی منتشر شده، تصریح کرده که تمام این حملات عمدی و مایه‌ نگرانی سازمان ملل متحد است.
به گفته‌ یوناما، حملات عمدی در برابر غیرنظامیان در افغانستان، نقض جدی قانون بین‌المللی بشردوستانه است و امکان دارد جنایت جنگی محسوب شود.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد از حکومت افغانستان خواسته است که عاملان حملات هدفمند بر رهبران مذهبی، کارکنان صحی، خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و کارمندان عدلی و قضایی را به عدالت بکشاند.
از سویی هم، در اعلامیه‌ یوناما آمده است که شلیک‌های غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی در مناطقی که غیرنظامیان زندگی می‌کنند، باعث ۲۵ درصد تلفات غیرنظامیان در ربع دوم سال جاری میلادی شده است.
به نقل از اعلامیه، اخیراً تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ انفجار ماین‌های جاسازی‌شده نیز افزایش یافته است.
یوناما گفته است که پس از آتش‌بس سه روزه در جریان روزهای عید، انفجار ماین‌های جاسازی‌شده عامل عمده‌ تلفات غیرنظامیان بوده است.
در همین حال، یوناما از طرف‌های درگیر خواسته است که تمام تلاش‌های‌شان را برای حفاظت از غیرنظامیان متمرکز کنند.
همچنان از طرف‌های درگیر خواسته شده است که جنگ را کاهش داده و زمینه را برای برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مساعد کنند.
دیبورا لاینز نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که کار بزرگ و تصمیم‌های شجاعانه‌ای برای نزدیک شدن مردم افغانستان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صورت گرفته است.
او گفته است: «من تمام طرف‌ها را ترغیب می‌نمایم تا با نشان‌دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از افراد ملکی و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفت‌وگوهای صلح را ایجاد نمایند».
خانم لاینز تأکید کرده است: «تخریب‌کنندگانی وجود دارند که خواهان پایان‌یافتن جنگ نیستند. مهم نیست آنها چه تاکتیکی را برای تخریب پروسه‌ صلح به کار می‌برند، به آن‌ها اجازه داده نخواهد شد تا موفق شوند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا