آخرین اخبارافغانستانجهانروند صلحزنانسیاستصلح

بیستمین سال‌گرد قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت:

تأکید جهان بر حضور معنادار زنان در روند صلح افغانستان

به مناسبت بیستمین سال‌گرد تصویب قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت، یوناما، ناتو و سفارت امریکا در کابل بر مشارکت زنان در روند صلح پافشاری کردند.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، ناتو و سفارت امریکا در کابل امروز شنبه(۱۰ عقرب) در بیانیه‌های جداگانه با تأکید بر حضور معنادار زنان در روند صلح از بیستمین سال‌گرد قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت در مورد زنان، صلح و امنیت تجلیل کردند.
در بیانیه‌ای که از سوی یوناما منتشر شده آمده است: «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در مذاکرات صلح برای دستیابی به صلح پایدار ضروری است. زنان دیدگاه‌های منحصر به فرد و مهمی را در همه بخش‌های پروسه صلح از مذاکره تا تطبیق آن ارائه می‌نمایند که نشان دهنده طیف کاملی از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌باشد، که برای همه افغان‌ها مهم هستند».
یوناما همچنان گفته است که از جنوری تا سپتبمبر ۲۰۲۰، از هر ۱۰ مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان، بیش از چهار مورد آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
گروپ سفیران دوست زنان افغان از زنان افغان برای دستیابی به مشارکت فعال و معنادار در تمام جنبه‌های روند صلح افغانستان حمایت خود را اعلان نمودند.
استیفانو پونتیکوروو نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان نیز در پیام ویدئویی گفته است که حقوق و مشارکت زنان در روند صلح اختیاری و قابل مذاکره نیست.
وی افزوده است که زنان قدرتمندترین وسیله برای رسیدن به صلح و دوام آن است.
راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل نیز با رتوییت نمودن بیانیه یوناما بر حضور معنادار زنان در روند صلح تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا